Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Morten Heuing, den danske direktør for eBay, som ejer både Bilportalen.dk og Dba.dk, tager nyheden om, at Autouncle vil føre sagen videre til højesteret ganske roligt. Han har travlt med at vise et hold amerikanske gæster rundt i Købehavn, hvor de ser på kontorlokaler, men han tager sig dog tid til at kommentere på sagen.
»Jeg tager stilling til det, når der kommer noget for advokaterne,« siger Morten Heuing og fortsætter:
»Jeg synes, vi skal respektere, at det ikke er hvem som helst, som har taget en afgørelse omkring det her - det er trods alt Vestre Landsret.«
Sagen handler om salgsannoncer på nettet og tager sit afsæt i, hvem der ejer indholdet i en salgsannonce. Bilbasen.dk, som er ejet af internetgiganten eBay, mener ikke, at Autouncle uden videre kan bruge annoncer, der er oprettet på Bilbasen, og de anlagde derfor sagen for byretten - og senere for landsretten, som med et fogedforbud satte en stopper for Autouncles brug af Bilbasen.dks annoncer.»Jeg noterer mig selvfølgelig, at sagen er afgjort ganske klart ved landsretten, som siger, at modparten har kopieret hele vores database for at drive en konkurrerende virksomhed. Det mener jeg er uacceptabelt, og det har retten givet os medhold i,« siger Morten Heuing.
Hos Autouncle mener man, at sagen er principiel og handler om, hvem der ejer data på internettet. Men den køber Morten Heuing ikke.
»Det er irrelevant for sagen, hvordan annoncerne er kommet på nettet. Det, som landsretten har dømt på, er det faktum, at de kopierer vores databaser for at drive en konkurrerende forretning. Landsretten har ikke taget stilling til, hvordan de annoncer er kommet på nettet,« siger direktøren med henvisning til, at eBay udover Bilbasen.dk og Dba.dk også ejer Bilinfo.dk, hvor bilforhandlere kan oprette deres annoncer.
Hvis sagen kommer for Højesteret vurderer professor i e-commerce på CBS, Niels Bjørn-Andersen, at Bilbasen.dk får svært ved at opretholde den tidligere afgørelse fra landsretten.
»Men afgørelsen kommer nok til at hvile på nogle teknikaliteter, og jeg tror, det bliver svært for Højesteret at balancere det ene hensyn om, at vi alle sammen gerne vil have så transparent et marked som muligt, og Bilbasens naturlige ønske om, at de data, som de for meget store omkostninger samler ind, bliver kopieret af andre,« siger han.