Internetgigant fortsætter opkøb i Kina

Alibaba køber sig ind i stort TV- og filmproduktionsselskab.

Alibaba har hovedsæde i udkanten af Hangzhou og køber konstant op forud for en gigantisk børsnotering. Foto: Jeff Lee, EPA/Scanpix Fold sammen
Læs mere
Foto: JEFF LEE
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Kinas største e-handelsselskab, Alibaba Group Holding, har købt sig adgang til TV- og filmindhold for at styrke sin position på Internet.

Alibaba har betalt 6,24 milliarder hongkongdollars eller 4,32 milliarder danske kroner for en kontrollerende ejerandel i TV- og filmproduktionsselskabet ChinaVision Media Group og får dermed direkte adgang til selskabets produktion, som skal bruges i konkurrencen mod to andre af Kinas store internetselskaber, Tencent og Baidu, som alle er på opkøbstogt for at stå bedst muligt hos deres mange brugere.

Krig på mobilskærmen

Tencent, som arbejder med sociale medier og spil, købte i mandags 15 procent af landets næststørste e-handelsselskab, JD.com, og Alibaba selv har købt flere selskaber op gennem det seneste år, heriblandt 18 procent af Kinas svar på Twitter, mikroblogtjenesten Weibo, som ejes af Sina Corp.

Kinesernes primære brug af Internet sker fra mobiltelefoner, og Kina er verdens største marked for mobiltelefoner. Derfor gælder det om at sikre sig, at ens tjenester på nettet fungerer ordentligt på mobiltelefonerne.

Alibaba begyndte i januar at tilbyde mobilspil gennem indkøbsportalen Taobao, som Alibaba ejer, og med ChinaVisions katalog af filmproduktioner kan Alibabas netselskaber blive mere populære.

Gigantisk børsnotering i sigte

ChinaVision havde i 1. halvår 2013 et overskud på 133,1 milioner hongkongdollars, hvilket er 30 procent mere end året før. Omsætningen steg med 14 procent til 482 millioner hongkongdollars.

I forbindelse med Alibabas indkøbsrunde udvider ChinaVision sin aktiekapital. Det betyder, at de otte procent af aktierne, som Tencent ejer i ChinaVision, derefter kun vil udgøre tre procent.

Alibaba har i en tid forberedt sig på en af internethistoriens største børsnoteringer til anslået 140 milliarder dollars. Amerikansk Yahoo ejer en større andel i Alibaba og ser frem til børsnoteringen, som vil bidrage med en klækkelig sum penge, hvilket Yahoo har god brug for.

Større end eBay og Amazon - tilsammen

Alibaba er et privatejet selskab, som ejer en række markedstjenester på nettet og i 2012 solgte for mere, end hvad amerikanske eBay og Amazon gjorde - tilsammen. Alibaba arbejder primært i Kina gennem portalerne Alibaba.com og Taobao.

Alibaba er stiftet i 1999 i Hangzhou.