Internet og mobiltelefon skal holde på TV-kunderne

Canal Digitals sælgere får nu en Telenor-kuffert med i salgsvognen for at holde på kunderne ved at tilbyde dem bredbånd og telefoni i én pakke. Defensivt træk, siger analytiker, der undrer sig over, at Telenor lader konkurrenterne gå på strandhugst.

Foto: Bax Lindhardt
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Få måneder før Danmark kvitter det gamle, analoge TV-signal, bliver TV-leverandøren Canal Digital nu sendt i byen for at holde på sine kunder ved at sælge dem internetforbindelse og mobiltelefoni fra sin ejer, det norske Telenor.

Ud over satellit-TV-signalet skal Canal Digital nu forsøge at få kunderne til også at købe bredbånd og mobiltelefoni i en pakkeløsning, sådan som YouSee – det tidligere TDC Kabel-TV – har gjort i årevis.

»Vi forventer, at vi kan øge kundeloyaliteten, så de kunder, der overvejer at gå til en anden udbyder, kan blive mere loyale. Og ja, det er lavet til de kunder, vi allerede har i kundebasen i dag, men vi siger da ikke nej til nye kunder,« siger administrerende direktør i Canal Digital, Jens B. Arnesen.

Han understreger, at kerneforretningen fortsat er digitalt TV.

»Vi ønsker at være førende på digitalt TV og give de største kvalitetsoplevelser på TV, så folk får udbytte af deres fladskærm. Vi skal være et strategisk fyrtårn og skille os ud,« tilføjer han.

Canal Digital har omhyggeligt været holdt udenfor, når Telenor-koncernen – som er Nordens næststørste teleselskab og verdens syvendestørste mobilselskab – har markedsført sig selv. Da Sonofon og Cybercity forsvandt som varemærker i sommer og blev til Telenor, klarede Canal Digital også frisag.

Telenors strategi vækker undren.

»At Telenor først nu lader Canal Digital sælge sine teleydelser, er imponerende. Langt de fleste Canal Digital-kunder har jo både en bredbåndsopkobling samt et eller flere mobilabonnementer. I praksis bliver en stor del af Canal Digitals kunder tvunget til at være Telenor utro hver dag,« siger teleanalytiker John Strand, direktør i Strand Consult.

Han fremhæver, at det, der sælger nu, netop er pakkeløsninger. TDC har således stor succes med sin Home Trio-pakke, som sælges i både en TDC- og en YouSee-udgave. Det er ikke nok kun at kunne levere TV, telefoni eller internet; kunderne ønsker alle dele fra samme leverandør – og gerne til billigere pris end tidligere.

»Konkurrencen er skærpet, og Canal Digital kommer derfor under pres fra de øvrige spillere, der dels kommer med nye produkter, dels krydssælger i deres kundebaser. Canal Digitals træk nu er defensivt for at beskytte deres kundebase i et marked, hvor konkurrencen er skærpet markant de seneste måneder og uger,« siger John Strand.

Hård konkurrence
1. november 2009 slukkes der for det gamle, analoge TV-signal i Danmark. Dermed bliver alle TV-signaler digitale og kvaliteten af lyd og billede dermed bedre. De, der i dag modtager TV via en antenne på taget eller i stuen, skal derfor handle for at undgå sort skærm. Alle andre kan benytte anledningen til at skille sig af med store kanalpakker, finde nye kanaler eller simpelt hen bare vente.

Skiftet har fået alle TV-udbydere – hvad enten de leverer via satellit, kabel eller antenne – op på mærkerne, for interessen er netop nu ekstra stor i de danske hjem. Desuden er Boxer kommet til som bestyrer af luftsignalet.

»Canal Digital møder hård konkurrence fra såvel TDCs Home Trio, Telias IP-TV og ikke mindst Viasat og Boxer. Det virker, som om Telenor strategisk har valgt ikke at deltage i denne krig og lade konkurrenterne gå på strandhugst i kundebaserne hos Sonofon, Cybercity og Canal Digital. Der er kun 300.000 husstande, der skal finde ny TV-leverandør inden 1. november, og Telenor har ikke vist den store interesse for disse kunder. Hvis jeg hed Telia, TDC, Boxer og Viasat, ville jeg klappe i mine hænder og sende en tak til Norge for, at de ikke har den store interesse i digitaliseringen af TV-signalet i Danmark – det gør kagen større til andre,« siger John Strand.

Hos TDC bekræfter direktør Jesper Theill Eriksen, at Danmarks største teleselskab skruer op for blusset op til 1. november. Hensigten er at bruge overgangen til at skaffe ekstra TV-kunder via bredbåndsforbindelsen.

Kun internt
Canal Digital slår i sine kampagner på, at man ved at få TV-signalet leveret pr. satellit undgår, at det at se TV og være på nettet samtidig betyder »klumper« i forbindelsen, sådan som det indimellem opleves, hvis alt kører via bredbåndsforbindelsen.

Jens B. Arnesen fra Canal Digital vil dog ikke ud med, hvor mange kunder han forventer at få med Telenors tilbud i salgskufferten.

»De oplysninger tilhører den interne forretning,« siger han.