Internationalt pres på Telenor

Norsk telegigant gør det godt på toplinien, men skuffer på bundlinien.

Norges svar på TDC, Telenor, som netop har købt det danske lavprismobilselskab Bibob, kan mærke det internationale pres. Foto: Telenor Fold sammen
Læs mere
Den norske telegigant Telenor, som tirsdag morgen købte det danske lavprismobilselskab Bibob, fik et kraftigt tab i første kvartal.

Resultatet før skat var for januar-marts på 3,2 milliarder norske kroner. Det er stort set kun halvdelen af de 6,3 milliarder, som selskabet klarede for et år siden.

Til gengæld er det underliggende driftsresultat (EBITDA), som er, hvad analytikerne ser efter, steget fra 7,1 til 7,8 milliarder norske kroner - og har tilmed slået forventningerne. Driftsindtægterne steg fra 23,2 milliarder til 27,1 milliarder norske kroner.

Presset som de andre

Telenor, der i Danmark desuden ejer mobilselskaberne Sonofon og CBB Mobil, Internet-leverandøren Cybercity og TV-leverandøren Canal Digital, kan som de øvrige teleselskaber godt mærke, at forbrugerne skruer ned for blusset.

Koncernchef Jon Fredrik Baksaas hæfter sig godt nok ved gode resultater i hjemlandet Norge og for datterselskabet Grameenphone i Bangladesh. Men han lægger ikke skjul på, at det er et hårdt marked.

»Forretningsmiljøet fortsætter med at være turbulent, og vi oplever, at det nu også påvirker telekommunikationsbranchen i nogen grad, især inden for international trafik. Trafikvolumenen er imidlertid relativt stabil,« siger han.

Tror på Indien

Hårdest ramt er Telenor, verdens syvendestørste mobilselskab og Nordens næststørste teleselskab efter svensk-finske Telia, i Ukraine. Telenor er desuden involveret i en voldsom konflikt i Rusland med en russisk rigmand og forskellige slagsmål i retten. Til gengæld satser den norske telekoncern på at få heldet med sig, når den netop er trådt ind på det boomende, indiske mobilmarked.

Telenor fastholder udsigterne for 2009.