International vækst-konkurrence afsluttet med et brag

Der var ikke sparet på noget, da erhvervslivets Oscar-uddeling, vækstdysten EY World Entrepreneur of the Year, løb af stablen i weekenden. Australsk legetøjsproducent endte med at stjæle rampelyset i Monaco.

Himlen over Monaco blev oplyst i et sandt farvehav med festfyrværkeriet i forbindelse med kåringen og fejringen af året iværksætter i den globale vækstkonkurrence EY Entrepreneur of the Year. Australieren Manny Stul (tv.) blev kåret som vinder af konkurrencen med sit legetøjsfirma Moose Enterprise, der ligesom danske Lego har succes i USA. I sin takketale kom han samtidig med en opfordring til de fremmødte: » Man skal huske at give til dem, der har mindre end en selv. I er intelligente mennesker. Gør noget proaktivt og gør noget godt med jeres penge.« Foto: Phenix/EY Fold sammen
Læs mere

Det er ikke uden årsag, at finalen af EY World Entrepreneur of the Year bliver kaldt erhvervslivets svar på Hollywoods Oscar-uddeling. Her er guld, her er glimmer, her er fejende projektørlys, og her er et erhvervsliv, der tør hylde succes.

Lørdag aften kulminerede årets finale i vækstdysten i fyrstedømmet Monaco. I det pompøse eventcenter Salle des Palmiers ved Middelhavskysten blev de 50 deltagerlandes nationale vindere præsenteret foran de over 1.000 deltagere, og aftenen endte med, at navnet på årets vinder blev offentliggjort.

Til højlydt applaus blev den australske legetøjsproducent Moose Enterprise kåret som årets vækstvinder. Virksomheden lå nærmest i ruiner, da den i 2000 blev købt af forretningsmanden Manny Stul. Siden har han forvandlet den til en international storspiller og den sjettestørste legetøjsproducent i USA. Det er kun danske Lego, der har kunnet præstere bedre som udlænding på legetøjsfronten i USA.

Juryen begrundede på den ene side sit valg med virksomhedens væksthistorie og på den anden side med Manny Stuls egen historie. For han kom fra svære kår, forklarede han i takketalen fra scenen.

»Jeg var et barn af Holocaust og blev født i en flygtningelejr i 1949. Min familie flyttede til Australien, og selv om vi var fattige, lærte min far mig, at man skal tænke på andre. Han gav dengang en ugeløn til opstarten af en jødisk skole. Det lærte jeg noget af,« sagde Manny Stul fra scenen og mindede tilhørerne om deres ansvar i samfundet.

»Man skal huske at give til dem, der har mindre end en selv. I er intelligente mennesker. Gør noget proaktivt og gør noget godt med jeres penge,« lød hans opfordring.

Fuld fart på dansk vinder

Det var 16. gang, at den internationale finale i vækstdysten løb af stablen. Traditionen tro bestod optakten af tre konference­dage med oplæg, paneldiskussioner og aftenarrangementer, hvor deltagere og en stribe andre erhvervskoryfæer kunne netværke på en række af Monacos mest glamourøse adresser.

Det overordnede tema for finalen var begrebet disruption, som i takt med den teknologiske udvikling bliver mere og mere centralt for virksomheder over hele kloden.

Den danske nationale vinder og deltager i finalen var Michael Mortensen, stifter og chef for ejendomsselskabet Casa A/S. Den 43-årige erhvervsmand har over en årrække opbygget en virksomhed, som med nye design og finansieringsmodeller har sat sig på en stor og stigende del af det danske husbyggeri.

På trods af sin meget jordnære attitude, nød Michael Mortensen muligheden for at stå skulder ved skulder med erhvervslivets spidser i Monaco.

»Det har været stort og overvældende at være hernede, og det er ikke noget, vi har samme tradition for i Danmark. Men arrangementer som dette giver mening, hvis det kan inspirere andre – specielt unge. Man skal tage sig tid til at hjælpe dem i gang. Det forsøger jeg også at huske på i dagligdagen,« sagde Michael Mortensen.

CSR spiller vigtig rolle

For den konkurrenceansvarlige dansker, EY-partner Søren Smedegaard Hvid, efterlod finalen i Monaco ikke bare et billede af et erhvervsliv, der kan inspirere andre, men også billedet af et erhvervsliv, hvor corporate social responsibility – forkortet CSR – i stigende grad bliver en central del af virksomhedsværdierne.

»Succes kan skabe mere succes, og forbilleder kan være med til at bryde mønstre. Mange af de deltagende virksomheder vil gerne være forbilleder, og derfor er mange af dem også meget orienteret mod CSR. Det er faktisk et gennemgående træk, og det er meget inspirerende at se,« sagde Søren Smedegaard Hvid.

Årets finale i EY World Entrepreneur of the Year blev akkompagneret af et festfyrværkeri af de helt store. De mangefarvede lysglimt fulgtes med bulder og brag hen over middelhavskysten i Monaco.

Til efteråret skydes en ny runde af vækstdysten i gang. Den danske vinder bliver fundet i november, og til juni næste år er Monaco atter klar til at lægge luksus til World Entrepreneur of the Year.