Intern splid mellem piloter truer SAS

Der er udbrudt nordisk luftkrig mellem piloterne internt i SAS. De norske og svenske piloter hiver SAS i retten for brud på gammel aftale, mens de danske piloter holder med SAS.

Formanden for Dansk Pilotforening, Lars Bjørking, er ikke enig med sine norske og svenske kolleger . Fold sammen
Læs mere
Foto: Mads Nissen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Solidariteten skrider mellem piloterne i det hårdt pressede skandinaviske luftfartsselskab SAS. Mens de norske og svenske piloter kæmper for at holde fast i gamle rettigheder over for flyselskabets koncernledelse vil de danske piloter ikke være med.

Uenigheden kulminerer nu med, at den norske og den svenske pilotforening stævner SAS ved den svenske arbejdsret, Arbetsdomstolen i Stockholm, for at bryde med et gammelt internt princip i SAS for, hvordan piloterne forfremmes til luftkaptajner, også kaldet Senioritetslisten i SAS. Her er det piloternes anciennitet, der afgør, hvornår de bliver kaptajner og kan flyve langdistanceruter.

SAS får som arbejdsgiver ganske opsigtsvækkende opbakning fra de danske piloter til en kamp mod danskernes egne kolleger i de norske og svenske pilotforeninger.

"Vi kommer i retten til at vidne til SAS' fordel, så det skal nok blive en festlig forestilling. Vi er stort set holdt op med at tale med de to andre grupper. Vi mødes selvfølgelig, når vi forhandler, men ellers er det begrænset," siger Lars Bjørking.

Sagen ventes ifølge den svenske avis Dagens Industri først at komme for om et år medmindre den forliges inden. 

SAS' praksis med Senioritetslisten er tidligere blevet erklæret ulovlig i Københavns Byret, fordi den er aldersdiskriminerende. Men for de danske piloter er der noget større og mere grundlæggende på spil, og det har skabt splid på tværs af grænserne i Norden.

"Senioritetslisten er ulovlig, men der har ikke kunnet opnås enighed mellem de tre pilotforeninger om at lave en ny aftale, som man samlet kan gå til SAS med. De to andre foreninger er blevet så rasende over SAS' nye praksis, at de er gået i retten med det. Vi er ikke gået i retten, for vi har fuld forståelse for, at SAS vælger ikke at bryde loven," siger Lars Bjørking, der er formand for Dansk Pilotforening og pilot i SAS.

SAS' topledelse har ikke lyst til at puste til ilden og vil slet ikke kommentere splittelsen.

"Det har vi ikke lyst til at kommentere overhovedet. Det er deres interne relationer, og det må de selv forholde sig til," siger koncerndirektør i SAS Flemming Jensen.

Pilotformanden mener, at SAS gør det rigtige ved at forsøge at ændre en forældet struktur.

"SAS har bare fundet en måde at få det til at køre på, indtil pilotforeningerne kan finde ud af at blive enige, de kan jo ikke bare stoppe med at flyve til Japan, mens man sidder og finder ud af, hvem der skal skoles til at flyve langrute," siger Lars Bjørking.

Den interne splid mellem SAS-piloterne er en udløber af den store konfrontation, som SAS-topchef Rickard Gustafson tog med alle medarbejdergrupper i flyselskabet i november 2012 for at få dem til at gå ned i løn og sikre selskabets overlevelse. Trods talrige besparelser siden er det statskontrollerede flyselskab dog endnu ikke rettet op og ved kvartalsregnskabet tilbage i juni skuffede selskabet atter og fremviste et tab i kvartalet på 662 mio. kr.

Den gamle aftale, som piloterne nu strides om, tvinger SAS til at flyve norske og svenske piloter til København for at de derfra kan flyve på nogle af langdistanceruterne. Langt de fleste af SAS' lange ruter udgår fra København.

"Det koster kassen for SAS. Hvis SAS selv kan få lov at bestemme, kan de finde en smartere måde at strukturere det på og dermed spare en masse penge og det synes vi, de skal gøre. De andre prioriterer selvfølgelig at kæmpe for deres ret til at flyve ud af København, men den ret er ikke på samme måde i de danske piloters interesse," siger Lars Bjørking.

Er solidariteten mellem piloterne ved at krakelere?

"Næh, det er nu bare et spørgsmål om, at man ikke holder hinanden i en skruestik. Det er fint, at man har et samarbejde, hvis det foregår på frivillig basis. Men at blive låst i noget, man ikke kan komme ud af, så ender man i absurde situationer, som at mine medlemmer skal gå ned i løn for at finansiere norske og svenske piloters ret til at flyve ud fra København. Vi ville også miste arbejdspladser i Danmark. Det giver ingen mening nu om dage," siger Lars Bjørking.

Ifølge arbejdsmarkedsekspert Flemming Ibsen fra Center for Arbejdsmarkedsforskning, Aalborg Universitet, kan den interne splid få konsekvenser.

"Det er lidt uklogt, fordi man har større fordel af at stå sammen. Sådan en splittelse kan SAS altid udnytte til at spille piloterne ud mod hinanden. Men problemet er, at hvis man ikke har fælles interesse, er det svært at stå sammen," siger professor Flemming Ibsen.

Der er også en pris på lang sigt.

"Hvis danskerne vælger at mele deres egen kage, skaber det uro og utilfredshed i de andre lande, og det bliver svært at stå sammen i andre situationer, og det kan falde tilbage på de danske piloter i andre situationer," siger Ibsen.