Interessen for Android-apps daler

Et stadig mere uoverskueligt og fragmenteret Android-univers får nu mange til at tænke sig om en ekstra gang, før de kaster sig over at udvikle mobilapps til den populære platform.

Foto: Ethan Miller
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Marketingansvarlige er verden over i fuld gang med at gøre deres brands og virksomheder mobile via apps til smartphones og tablets.

En af mest populære platforme at udvikle dem til er uden tvivl Googles Android-styresystem, som er motoren i størstedelen af verdens mobile apparater, men nu viser en ny undersøgelse, at stadig flere udviklere er ved at miste interessen for at udvikle til Android-platformen, fordi Android-miljøet ganske enkelt er blevet for kompliceret at overskue.

Undersøgelsen er foretaget af Appcelerator i samarbejde med analysevirksomheden IDC, og den er blandt andet baseret på svar fra 2.173 mobiludviklere.

Undersøgelsen viser, at interessen for at bygge apps til Android er faldet med 4,2 procent til 78,6 procent sammenlignet med en undersøgelse fra efteråret. I mellemtiden er interessen for at bygge applikationer til tablets med Android faldet med 2,2 procent til 65,9 procent.

Forfatterne bag undersøgelsen skyder skylden for faldet på fragmenteringen af Android-platformen, med mange forskellige smartphone-modeller og tablets på markedet fra mange forskellige enhedsproducenter.

Salget af Apples iPad har overgået alle Android-tablets tilsammen, og det får også udviklerne til at foretrække iOS frem for Android, lyder det i rapporten.

Men Android ligger trods alt på en andenplads efter Apples iOS-styresystem, viser undersøgelsen. 89 procent af udviklerne er meget interesserede i at udvikle til iPhone, mens 88 procent er meget interesserede i udvikling til iPad.

79 procent er meget interesserede i at udvikle til Android-smartphones, mens 66 procent er meget interesserede i at bygge applikationer til tablets baseret på Android.

Google må på banen

Ifølge rapportens forfattere, så er den dalende interesse for Android-udvikling måske nok beskeden, men den bekræfter en tendens, som de har bemærket gennem de seneste tre kvartaler.

»Det fortæller os, at den fragmentering, som Android oplever på både mobil og tablet området virkelig får nogle udviklere til at vende sig bort fra platformen,« lyder det fra Mike King, der er mobil strateg hos Appcelerator, til Adweek, og han fortsætter: »Med mindre Google begynder at inddæmme denne fragmentering, så tror vi, at udviklernes interesse vil dale endnu mere«.

Den vigende interesse kan også skyldes den prismodel, som Googles mobile platform anvender. Udviklere af Apple-apps, iOS, kan kun sælge deres frembringelser gennem Apples appbutik, mens Android-udviklere har et væld af muligheder.

»Det gør det mere besværligt, forvirrende og dyrt,« siger King.

En anden interessant konklusion i rapporten er, at udviklere forventer, at HTML5 godt nok kommer til at spille en langt større rolle i deres projekter fremover, men at det groft sagt blot bliver endnu en mobilarkitektur, der skal beherskes, og ikke en, der kommer til at slå alle de andre mobilformater ihjel.

79 procent af udviklerne planlægger således at bruge HTML5 i deres apps i 2012, men 94 procent af dem sagde, at det nye format vil blive brugt i kombination med øvrige mobile platforme.

»Det er lidt overraskende for os, da der er en masse hype omkring HTML5, men det gennemskuer udviklere tydeligvis,« slutter han.