Intens kamp om transportvirksomhedernes gunst

Dansk Transport og Logistik (DTL) vil samle alle transportvirksomheder i en ny arbejdsgiverforening under Dansk Erhverv. Den nye arbejdsgiverforening ser allerede dagens lys d. 1 november i år, og DTL lancerer den som "branchens billigste".

Dermed er der lagt op til en intens kamp om, hvem der skal repræsentere lastbiltransporten. DTL er i dag en erhvervsorganisation med 3.300 medlemmer. Der er tale om en stor gruppe selvkørende vognmænd og om ca. 2.000 transportvirksomheder, som får deres arbejdsgiverinteresser varetaget af Handel, Transport og Service (HTS).

"Vi vil gerne have samlet hele transporten. Vi kan mærke at vores bagland er træt af at have at have en erhvervsorganisation et sted og en arbejdsgiverorganisation et andet sted. Med det nye tiltag har DTL alle varer på hylden," siger Erik Østergaard, adm. direktør i DTL.

DTLs arbejdsgiverforening har som hovedmål at sikre medlemsvirksomhedernes overenskomster. Den nye arbejdsgiverforening oprettes i regi af Dansk Erhverv og arbejder udelukkende ud fra normallønsområdet. På den måde får medlemmer af DTLs nye arbejdsgiverforening straks adgang til Dansk Erhvervs konfliktkasse.

Stor og stærk
I DTL tror man på, at den nye arbejdsgiverorganisation hurtigt vil vokse sig stor og stærk.

"Vores model giver de fleste en besparelse på syv til otte procent ved at skifte fra en anden arbejdgiverorganisation. Besparelsen kan blive endnu større for virksomheder med store lønsummer," siger Erik Østergaard.

Han mener, at den nye arbejdsgiverorganisation ser dagens lys på et tidspunkt, hvor mange af HTS transportvirksomheder alligevel skal overveje deres fremtidige tilhørsforhold. Det skyldes den planlagte fusion mellem HTS og Dansk Industri (DI).

"Vi ved fra mange af vores medlemmer, at de synes, at DI er den mindst attraktive erhvervs- og arbejdsgiverorganisation. Når HTS begynder at bevæge sig den vej, så er det vigtigt, at vi sikrer dem et alternativ," siger Erik Østergaard.

I Dansk Erhverv glæder direktør Lars Krobæk sig over det nye samarbejde. Han forudser, at det vil styrke Dansk Erhvervs arbejdsgiverdel.

"Vi vil gerne have nye medlemmer af arbejdsgiverdelen og udvide vores samarbejde med DTL. Vi har valgt at gøre transporten til et fokusområde, og vi har lavet et godt tilbud til transportvirksomhederne, som ikke er del af medlemsskaren i Dansk Industri i dag," siger Lars Krobæk, adm. direktør i Dansk Erhverv.