Intelligente gaffeltrucks

Toyota klar med to intelligente gaffeltrucks.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

____simple_html_dom__voku__html_wrapper____>____simple_html_dom__voku__html_wrapper____>Toyota, som i dag ejer svenske BT, har to premierer på programmet.

Reachtrucks har i årtier været en specialitet hos svenske BT, og nu lanceres en ny generation af Reflex-serien med nyt førervenligt design og intelligent styring - samt Traigo 48, en ny 48 Volt eltruck.

BT Reflex-serien består af fem modeller med kapaciteter fra 1,4 til 2,5 ton og omfatter dermed to nye kapaciteter: 1,4 og 1,8 ton. BT Reflex fås med tiltkabine, der giver føreren optimal ergonomi. Trucken fås også i en frysehusversion og i en drive-in-version til brug i smalle reollagersystemer.

Dens force er effektive vekselstrømsmotorer, avanceret elektronik og pin-kode-programmering af alle ydelsesparametre. BT Reflex er konstrueret, så miljøpåvirkningen begrænses på alle stadier af dets livscyklus: Udvikling, fremstilling, anvendelse og genanvendelse.

99 procent af trucken genanvendes efter endt levetid. Som et led i BT Reflex’s udviklingsproces gennemførte TMHE omfattende undersøgelser for at finde frem til, hvilke faktorer de europæiske kunder lægger mest vægt på, når de vælger reachtruck. Resultatet er sikkerhed, produktivitet, komfort og holdbarhed.

El-trucken Traigo 48Traigo 48-serien fra Toyota Material Handling Europe (TMHE) består af ti nye eltruck-modeller med 48 volt motorer. De nye modeller har et design, som understreger slægtskabet med 24-volts Traigo-modellerne og den nye, motordrevne Toyota Tonero-serie.

Toyota Traigo 48 er den hidtil mest kompakte 48-volts truck fra Toyota. Der er seks trehjulede og fire firhjulede modeller – med kapaciteter fra 1,5 til 2,0 ton.

Alle modellerne har Toyotas »System of Active Stability« (SAS) og vekselstrømssystemet AC/2. Serien vil blive fremstillet i Bologna i Italien efter Toyotas kendte produktionssystem TPS (Toyota Production System).

SAS-systemet er udviklet til at øge gaffeltruckenes sikkerhed og beskytte fører og gods under kørsel, manøvrering og løft. Nævnes skal den nye hastighedsreduktion på de trehjulede modeller, som giver optimal sidestabilitet, når der drejes om hjørner, samt et lavt placeret instrumentbræt, som giver et godt udsyn til gaffelspidserne og en fartbegrænser til at håndhæve arbejdspladsens hastighedsbegrænsninger.

Til anvendelser, som kræver håndtering af gods i højden, gods med meget forskellig vægt, eller hvor det er hensigtsmæssigt med hastighedsbegrænsninger, kan Traigo 48 med +-sikkerhedspakken sikre, at tophastighed og acceleration mindskes, når der køres med løftet gods.

Vægtindikatoren betyder, at føreren kan kontrollere lastens vægt, og der er desuden installeret en indikator, som overvåger mastens tiltvinkel. Det nye kompakte chassisdesign betyder, at Traigo 48 har en lille venderadius, som gør denne truck velegnet til steder med begrænset plads.

Den er ergonomisk designet og er bl.a. udstyret med et lavt, bredt trinbræt og et nyt, stort indstigningsgreb, som letter indstigningen. Dens minilever- betjeningsgreb sørger for sikker og ergonomisk godshåndtering. Et nyt, letlæseligt, digitalt display giver detaljeret og overskuelig betjeningsinformation.

Også på Erhvervsbladet.dkDownload gratis erhvervsbøger

Find et nyt lokale eller lej et overskydende lokale ud her

Find et nyt erhvervskøretøj her