Intelligente elmålere kan styre opladning

Intelligente elmålere fra NRGi skal på sigt styre opladningen af elbilerne i Juelsminde, når strømmen er billigst.

Læs mere
Fold sammen

Elbiler bidrager først optimalt på miljøsiden, når de oplades 100 procent af CO2-neutral el fra vindmøller.

Det kan ske om natten, når vindmøller kan levere hovedparten af strømmen til elnettet, mens kraftvarmeværkerne skruer ned for produktionen. Incitamentet til at oplade bilerne om natten skal komme i kraft af en lavere elpris. Intelligente elmålere kan styre tidspunktet for opladningen, men så langt er NRGi, der skal levere målerne, endnu ikke nået.

Test i september

Kommunikationsstrateg Christian Bogh, NRGi, forklarer, at de første 500 intelligente elmålere sættes op og testes i september. Og inden årsskiftet er det planen, at NRGi har installeret 20.000 intelligente elmålere i Horsens-området. På dem kan man aflæse strømforbruget time for time, men selve teknikken med selektiv opladning om natten er endnu ikke klar, erkender Christian Bogh.

I dag er elprisen ikke lavere om natten, så det skal der også ændres på. Men det spænder ikke ben for forsøget, hvor der i perioder vil blive eksperimenteret med en form for differentierede priser. Familiernes valg af tidspunkter for opladninger vil vise, om adfærdsregulering via elprisen er mulig.

Rabat om natten

Christian Bogh fortæller, at NRGi arbejder med at løse udfordringerne med at honorere forbrugerne, når de bruger strøm uden for spidsbelastningsperioderne. I elbilprojektet arbejdes der med flere incitamenter for at få testfamilierne til at oplade elbilen om natten. Han nævner gavekort og lignede. Rabat på elprisen er ikke muligt ifølge den gældende lovgivning, pointerer Christian Bogh.

NRGi deltager i projektet for at indsamle viden om el-forbruget ved kørsel med elbiler.

- Med elbilernes indtog på markedet, sker der en forandring i befolkningens brug af el, når mange elbiler skal lades op. Elbil-projektet hænger tæt sammen med vores nye intelligente elmålere, som vi er ved at udrulle til de første 20.000 brugere, forklarer Christian Bogh.

Mange standere

Elbiler vil blive en del af det offentlige rum, hvor der skal opsættes mange el-lade standere. De skal blandt andet kunne håndtere forbrugeres afregning ved opladning langt fra hjemmet.

- I NRGi arbejder vi med udviklingen af byrumsinventar via vores datterselskab Veksø, der skal være med til at løse disse udfordringer, fortæller Christian Bogh.