Intel flirter med den selvkørende bilindustri

It-giganten Intel har dedikeret 250 mio. dollar til investeringer i selvkørende biler og forsøger at positionere sig selv i kampen om bilproducenternes gunst.

Der er hård kamp mellem flere computerchip-selskaber, blandt andet Qualcomm og Nvidia, om titlen som den foretrukne leverandør af halvledere og såkaldt "big data" til den spæde selvkørende bilindustri. Fold sammen
Læs mere
Foto: NIGEL TREBLIN

Der er hård kamp mellem flere computerchip-selskaber, blandt andet Qualcomm og Nvidia, om titlen som den foretrukne leverandør af halvledere og såkaldt "big data" til den spæde selvkørende bilindustri. Nvidia er i øjeblikket leverandør til Teslas elektriske, semi-autonome biler, mens Intel samarbejder med den tyske bilgigant BMW.

Det skriver Wall Street Journal.

Teknologikravene til nye biler vokser støt hvert år, selv i biler uden selvkørende evner. Den gennemsnitlige bil indeholder nu 616 chips, hvor der til sammenligning var 550 i 2013, til for eksempel at kontrollere forlygterne eller advare om, at bilen bevæger sig ud af sin bane. De store IT-selskaber dedikerer derfor mere og mere tid til at bejle de store spillere på bilmarkedet.

Intel er allerede involveret i mere end 30 projekter og tests af selvkørende biler og har en ordrebog på mere end 1 mia. dollar, eller 6,9 mia. kroner. En række store bilmærker, herunder Ford og BMW, sigter efter at have selvkørende biler på vejene i 2021, skriver Wall Street Journal.