Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Der er hård kamp mellem flere computerchip-selskaber, blandt andet Qualcomm og Nvidia, om titlen som den foretrukne leverandør af halvledere og såkaldt "big data" til den spæde selvkørende bilindustri. Nvidia er i øjeblikket leverandør til Teslas elektriske, semi-autonome biler, mens Intel samarbejder med den tyske bilgigant BMW.
Det skriver Wall Street Journal.
Teknologikravene til nye biler vokser støt hvert år, selv i biler uden selvkørende evner. Den gennemsnitlige bil indeholder nu 616 chips, hvor der til sammenligning var 550 i 2013, til for eksempel at kontrollere forlygterne eller advare om, at bilen bevæger sig ud af sin bane. De store IT-selskaber dedikerer derfor mere og mere tid til at bejle de store spillere på bilmarkedet.
Intel er allerede involveret i mere end 30 projekter og tests af selvkørende biler og har en ordrebog på mere end 1 mia. dollar, eller 6,9 mia. kroner. En række store bilmærker, herunder Ford og BMW, sigter efter at have selvkørende biler på vejene i 2021, skriver Wall Street Journal.