Insourcing giver bedre kontrol

Styring. Mens mange taler om udflytning af opgaver og job, vælger stadigt flere virksomheder at insource ved at hente opgaver hjem til firmaet fra underleverandører herhjemme eller i udlandet. Det giver nemlig bedre kontrol med produktionen og sikrer kvalitet i slutproduktet.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det har længe været populært blandt danske virksomheder at uddelegere produktionen til lavtlønslande for dermed at holde omkostningerne i bund.

Men alt imens debatten om udflytning af arbejdspladser stjæler rampelyset, har en række danske virksomheder fundet ud af, at det i mange tilfælde kan betale sig at hente produktionen hjem fra udlandet eller underleverandører.

For selv om en dansk ansat ofte skal have en større løncheck end en indisk eller kinesisk kollega, så mener chefkonsulent i Dansk Industri Hans Uldall Petersen, at der findes en række forhold, hvor der er store fordele ved at in- og ikke outsource.

Et stabilt flow- Ved at hente produktionen hjem kommer man tættere på nærmarkederne og sikrer stor kontrol hele vejen gennem produktionsforløbet. Samtidig giver det en langt kortere reaktionstid, hvis der pludselig sker ændringer på markedet, siger han.

Samtidig peger han på, at en virksomhed med alle funktioner i Danmark er garanteret et stabilt flow i produktionen i modsætning til eksempelvis Indien og Kina, hvor manglende strøm og dårlig infrastruktur nemt kan give forsinkelser.

Ud over en sikker strømforsyning og færre huller i vejene har Danmark også den store fordel, at arbejdsmarkedet herhjemme er langt mere fleksibelt, end det eksempelvis er i østeuropæiske lande.

Lønnen i disse lande er godt nok lav, men samtidig kan det være yderst svært at skille sig af med folk igen, når først de har sat deres underskrift på kontrakten.

Produktionstiden halveresFordele til trods, så kan der være en række faldgruber ved at hente opgaver hjem til virksomheden. Direktør i Vision2 Kristian Skaarup, der rådgiver danske virksomheder om in- og outsourcing, peger på, at en typisk fejl er, at et firma henter opgaver hjem, som den ikke har kompetencer til at løse.

- Som hovedregel er det bedst at hente opgaver hjem, hvor man har sine kernekompetencer. Men man skal også overveje, hvilke produktionsmidler man er nødt til at investere i. For de kan både være dyre og svære at komme af med igen, understreger han.

Bedre leveringsserviceSolcellevirksomheden Power-Lynx i Sønderborg valgte sidste år at hive opgaver hjem, der tidligere havde været outsourcet til en samarbejdspartner i Danmark.

Ideen med insourcingen var ifølge logistikchef Arne Dahl Pedersen at sikre bedre leveringsservice over for kunderne og blive involveret i samtlige faser af virksomhedens produktion.

- Det at hive opgaverne tilbage har forkortet vores produktionstid med 25 procent, og jeg regner med, at produktionstiden vil være reduceret med yderligere 25 procent til foråret, siger han.