Innovationsfokus bag nominering

For få år siden tog Haldor Topsøe et sving, der nu giver payoff. Fokus på innovation gør, at virksomheden i dag giver andre danske vækstvirksomheder baghjul.

Foto: David Høgsholt
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

74 år er ingen alder. I hvert fald ikke hvis man ser på tilgangen til forskning og innovation, som man gør det i virksomheden Haldor Topsøe.

Den højteknologiske katalysatorproducent storsatser på, at produktudvikling og innovation kan sparke dets omsætning op i et helt andet gear end i dag. Ambitionen er ikke gået ubemærket hen. Og det er deri, man skal finde årsagen til, at Haldor Topsøe endte med at blive kåret til Danmarks bidrag til det, der er blevet kaldt erhvervslivets Oscar-uddeling, nemlig Entrepreneur Of The Year-dysten.

Det forklarer Carsten Collin, der er direktør for konkurrencens danske ben hos revisionshuset EY.

»De seneste fem år har de skabt fantastiske resultater. Deres vækstrater har været utrolige – og deres vækstplaner er endnu større. De har nok hele tiden været en spydspids inden for innovation, men der, hvor de virkelig er slået igennem, er, når det kommer til at få sat faktura på deres viden,« siger han.

Carsten Collin kalder prisen for et stort skulderklap.

»De har formået at konvertere en så gammel virksomhed til noget nyt og agilt. De har vist overlevelseskraft, og så har de konverteret deres gode ideer til rigtig business. Det er i realiteten det, de får prisen for,« siger han. Kåringen af Haldor Topsøe skete i november, og lige nu er virksomheden ved at berede sig på den internationale finale, som finder sted i Monaco i begyndelsen af juni. Adspurgt, så lægger virksomhedens topchef, Bjerne S. Clausen, ikke skjul på, at kåringen har gjort indtryk.

»Vi er en relativ gammel virksomhed. Vi fylder 75 næste år, så det, at vi kan være med i det »game«, er vi da enormt stolte af. Men vi er alt andet lige også en virksomhed, der er bygget på innovation. Det gennemsyrer hele virksomheden,« siger han.

Bjerne S. Clausen står i spidsen for en virksomhed, som har nogle meget høje krav til den organiske vækst de kommende år. Allerede i 2016 skal omsætningen op på otte mia. kr. Det officielle mål i 2025 lyder på 30 mia. kr. Omsætningen blev i 2013 5,3 mia. kr. Det er ikke uden årsag, at Haldor Topsøe satser på innovation.