»Innovation sker oftest uden for de store koncerner«

Mediekoncerner skal være store og små på samme tid for at kunne levere både innovation og markedsstyrke, siger sjette led i stafetten, Egmonts koncernchef Steffen Kragh, der kalder årets finans-krise »et sundhedstegn.

Christian Ficher har peget på dig med spørgsmålet: »Hvordan ser du på fremtiden for de tradionelle medier, og hvilke krav stiller det til Egmonts innovationsevne og organisation?«

»Fremtiden for de traditionelle medier ser egentlig ret godt ud, selv om der selvfølgelig er sket et radikalt skifte i mediebilledet. Alle har en mobiltelefon i lommen og bredbånd på PCen, og entrebarriererne i branchen er faldet markant. Derfor ser vi også, at udviklingen af nye medier som MySpace, YouTube og Facebook sker uden for de traditionelle mediekoncerner. Og det er en udfordring for os som en stor mediekoncern. Den prøver vi at løfte ved at være små og nærværende alle de steder, hvor der er udvikling, kreativitet og innovation, mens vi samtidig er store og stærke i markedsadgangen og kontakten med slutbrugeren.

Vi har især i løbet af det seneste år fået et stigende antal delejerskaber og partnerskaber med små, nystartede virksomheder eller enkeltpersoner, så vi sikrer os det nærvær og den innovation, vi har brug for ud over, hvad der ellers foregår i Egmont. For udbuddet af nyheder og underholdning er så enormt, at det er evnen til at differentiere sig, det handler om.

Og vi må erkende, at selv om noget innovation sker i de store koncerner, så foregår det meste udenfor.

I den proces er det min opgave som koncernchef at sikre rammerne for, at alt dette kan fungere. At ansætte de bedste folk, sikre de bedste muligheder for at skabe unikt indhold og sørge for en stærk markedsadgang til produkterne.«

Finanskrisen
Når du ser tilbage på 2007, hvilken erhvervsbegivenhed springer dig så mest i øjnene?

»Det gør finanskrisen.«



Hvorfor netop dette?

»Egentlig ser jeg den som et sundhedstegn, fordi den betyder, at der igen er kommet en risikopræmie. For det koster altså at løbe en risiko. Før krisen var vi kommet i en situation, hvor det måske var blevet for let at låne. Derfor er det sundt, at man igen er begyndt at kigge på den risiko, der er forbundet med investeringer.

Som tillægssvar vil jeg sige, at eksplosionen i de sociale medier i 2007 også er en markant begivenhed. Det har været imponerende at se, hvor hurtigt så utrolig mange mennesker er kommet med på forskellige former for sociale netværk som Facebook og YouTube.

Det betyder, at vi i stedet for nationale dialoger nu får internationale dialoger, og at vi alle sammen er blevet nyhedsskabere, fordi vi i kraft af vores mobiltelefoner går rundt med et medieproduktionsværksted i lommen.«

Hele tiden små skridt
Hvad har været det sværeste ved at være chef for Egmont i 2007?

»Det har været at skabe en øget sammenhængskraft i koncernen. Vi befinder os i 32 lande og på mange medieplatforme, så det at skabe sammenhæng og synergi har været og er stadig en stor udfordring. Det er f.eks. lykkedes os i Norge, hvor vi har samlet dele af vores netaktiviteter under norsk TV2, som vi ejer. Men udfordringerne er forskellige fra land til land, så sammenhængen og synergierne skal sikres på hver deres måde. Men vi tager hele tiden små skridt fremad.«

Og det bedste?

»Det har været at se, hvor meget medarbejderne brænder for deres medier og udgivelser, og hvor velkørende, vores internationale forretning er. Hvis jeg skal fremhæve et sted, der virkelig kører godt, så er det vores team i Østeuropa. Det går stærk fremad i Rusland, Polen og Ungarn, fordi de forstår at gribe de mange muligheder, der er. De tænker ekspansivt, de arbejder systematisk på at købe op, og de er meget fokuserede på, hvilke nye produkter de kan udvikle. Der hersker en innovationsdrevet kultur, som jeg er imponeret over.«

Vietnamesisk vilje
Hvad var din største ikke-arbejdsrelaterede oplevelse i 2007?

»Det var nok en rejse i Vietnam med min familie. Jeg blev meget imponeret over vietnamesernes evne til at gribe de muligheder, der byder sig. Deres store vilje og foretagsomhed. Landet er præget at, at befolkningen skuer frem, fremfor at hænge fast i fortiden og al den bitterhed, de måske med rette kan føle mod USA, Frankrig og FN, som i en lang periode isolerede landet. Når man så kommer hjem til Danmark, kan man godt blive lidt bekymret over, at den politiske debat herhjemme mest handler om at bevare status quo, at intet må forandres, og at man ikke må lave noget om, der går ud over nogen.«

Hvem har gjort størst indtryk på dig i året, der er gået?

»Jeg deltog i en middag med EU-Kommissionens formand Barosso, hvor jeg hørte hans meget klare vision for Europas konkurrenceevne globalt. Han gjorde et ret stort indtryk på mig. Han var bevidst om, at nok skal EU arbejde med interne forhold, men at det også er væsentligt at sikre de 350 mio. europæeres konkurrenceevne i forhold til resten af verden.«



Hvor meget holder du fri omkring jul og nytår?

»Jamen, jeg regner med at holde fri hele juleugen og være sammen med familien. Vi har lige købt en islandsk hest, som vi har opstaldet på en lokal rideskole. Så jeg regner med at skulle en del i skoven med den og vores to piger. Med hensyn til arbejde, så er der jo altid noget, man kan ordne, men jeg opsøger det ikke i juledagene.«



Hvad bliver din første arbejdsopgave i 2008?

»Det bliver at gå rundt i huset og ønske alle godt nytår. Og så at planlægge en stor direktørkonference i januar, hvor vi samler 180 ledere i Vilnius for at tale om innovation og vækst.«.



Og den største?

»Det bliver at skabe vækst i et mediemarked, hvor markedsvæksten for de traditionelle medier er mindre end inflationen. Det forsøger vi blandt andet at gøre ved at vokse ind i forskellige stærke elektroniske mediepositioner, ved at udbygge vores onlineposition og ved at være medejer af digital TV-distribution.«

Hvis du kunne stille en anden dansk erhvervsleder et enkelt spørgsmål, hvem og hvad ville det så være?

»Så ville jeg spørge Niels B. Christiansen fra Danfoss, som er verdensmarkedsleder og dermed har globalt perspektiv, hvad det næste trin i virksomhedens ekspansion er - og hvordan spiller nye markeder ind.«



Hvorfor?

»Fordi Danfoss er en af den slags virksomheder, der skaber værdi for det danske samfund og som sådan er en eksponent for en række tilsvarende virksomheder, som jeg kunne stille det spørgsmål. Jeg synes det er spændende at høre, hvordan de vil udvikle sig videre.«