Ingen snarlig Netflix-konkurrence til TV

TDC kan ånde lettet op i forhold til konkurrence fra streaming-fænomenet Netflix, der ikke ser ud til at komme til Danmark foreløbigt.

Netflix fortæller i sit regnskab, til ærgrelse for de danske forbrugere men til glæde for TDC, at yderligere ekspansioner er sat på hold, da opstartsomkostningerne i de eksisterende nye markeder skal dækkes ind. Fold sammen
Læs mere
Foto: JUSTIN SULLIVAN
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

TDC kan ånde lettet op i forhold til konkurrence fra streaming-fænomenet Netflix, der ikke ser ud til at komme til Danmark foreløbigt. Det på trods af stor succes i Nord- og Sydamerika samt en blot uger gammel introduktion i England og Irland.

Det skriver Netflix i sit regnskab for fjerde kvartal, der var markant bedre end ventet hos analytikerne. Omsætning i fjerde kvartal steg til 875,6 mio. dollar og overskuddet til 0,73 doller per aktie mod ventet 857 mio. dollar og 0,54 dollar. Antallet af abonnenter i USA steg til 21,67 mio. mens internationale abonnenter nåede 1,9 mio.

Netflix har haft stor succes ved ekstremt billigt at give sine medlemmer adgang til et stort katalog af gamle film samt helt nye film og serier på nettet. Selskabets store succes har fået skylden for at have skubbet Blockbuster ud over kanten, og også hos den danske TV-leder TDC har man lagt mærke til selskabet.

- Vi tager Netflix og Apple TV meget alvorligt. Vi kalder det OTT, Over the top, og det er noget, vi investerer rigtigt meget i. Yousee specielt investerer i egne platforme, og har også lancerer Yousee player, der er en OTT-løsning med video-on-demand, TDC Play og 100 gratis film. Det er noget, vi vil gøre det meget i de næste år, fortalte administrerende direktør for TDC, Henrik Poulsen, til Ritzau Finans tidligere i januar.

Henrik Poulsen kan dog tage det roligt. Netflix fortæller i sit regnskab, til ærgrelse for de danske forbrugere men til glæde for TDC, at yderligere ekspansioner er sat på hold, da opstartsomkostningerne i de eksisterende nye markeder skal dækkes ind.

- Grundet øgede internationale investeringer, specielt lanceringen i Storbritannien, er vores forventninger et tab på mellem 9 og 27 mio. dollar i første kvartal. Stigningen i abonnenter vil ikke være nok til at dække disse omkostninger og dække administration samt udviklingsomkostninger. Som resultat forventer vi moderate tab i kvartalet og tab for helåret. Indtil vi når vores mål om at vende tilbage global profitabilitet, har vi ingen intentioner om at gå ind i yderligere internationale markeder, skriver Netflix i sit regnskab.