Ingen plan i Parken

Den nye organisationsændring i Parken sender et signal om, at bestyrelsen ikke har en samlende strategi for koncernen. Sådan lyder aktieanalytiker Peter Falk-Sørensens udlægning af den seneste meddelelse fra selskabet.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det kan godt ske, at FCK i går aftes på fodboldbanen viste, at det nytter at spille efter en plan. Men i Parkens bestyrelseslokale ser det ud til, at man mangler ideer til en samlende strategi for hele koncernen.

Det vurderer senioranalytiker og adm. direktør Peter Falk-Sørensen fra Dansk Aktie Analyse ovenpå selskabets seneste meddelelse om en organisationsændring, der indebærer, at der ikke længere er én samlende direktør for forretningsområderne. Parken får i stedet fire selvstændige forretningsområder og herunder direktører, der referer til bestyrelsen.

”De har jo ikke kunne finde nogen, der havde den samlende kompetence. Organisationsændringen er nok sket i erkendelsen af, at det er svært at se synergierne i det her og så må man bare prøve at drive det bedst muligt. Dan Hammer har jo ikke heller ikke kunnet løfte den opgave. Han var der bare tilfældigt, da jobbet blev ledigt,” siger han.



Parken forklarer selv i meddelelsen at ændringen er nødvendig, fordi forretningsområderne indbyrdes er uafhængige. Sådan ser Peter Falk-Sørensen ikke på det.

”Man har åbenbart fundet ud af, at man ikke har ønsket - eller har kunnet finde - en markant profil til at stå i spidsen for hele koncernen.  Don Ø fandt det naturligt at knytte forretningsområderne sammen, og der har da været en vis mening med galskaben. Fodboldklubben har jo i sig selv svært ved at klare sig alene.  Kontortårnene har vel en tilknytning til klubben, fordi lejerne tiltrækkes af aktiviteterne i Parken og derfor vil betale lidt ekstra, mens Lalandia og Fitness.dk er lidt længere væk fra kernen. Der skal være en gensidig fordel mellem fodbolden og sideaktiviteterne,” siger han.


Organisationsændringen er heller ikke en glædelig nyhed for investorerne.

”Det er ikke noget godt signal, man sender til investorerne. Det er svært at se en anden plan end, at det er en bankafviklingsplan. Man kan spare en topdirektør-gage ved det her. Man kan heller ikke udpege en leder, hvis man ikke har en klar opgave til vedkommende. Så det er også et signal om en manglende strategi. At de ikke selv kan se den store plan med forretningen,” siger Peter Falk-Sørensen.