Ingen oplagte købere i sigte

De globale supermarkedskæder er i krise, og analytikere har svært ved at se, hvem der skulle være interesseret i at købe Dansk Supermarked.

Dansk Supermarked omfatter kæderne Bilka, Føtex, Netto/Døgn-Netto og Salling. Intet tyder på, at potentielle købere står i kø for at overtage de mange supermarkeder. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henning Bagger
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Danmark er ikke et strategisk interessant marked, og desuden er de globale detail-kæder i krise. Sådan lyder forklaringen fra flere internationale analytikere på, hvorfor det kan vise sig at blive overordentligt vanskeligt for A.P. Møller-Mærsk at finde interesserede købere til Dansk Supermarked.

»Det eneste interessante ved Dansk Supermarked er Netto, men de skandinaviske markeder er for små og ikke nogle, man bare skal være til stede på. Netto er også i Tyskland, men kæden er for lille til at kunne udfordre Aldi og Lidl på deres hjemmebane,« siger Jaime Vazquez, detailanalytiker i investeringsbanken JP Morgan.

»Jeg har svært ved at se, hvem der skulle være interesseret i at købe en butikskæde, der er tyndt spredt ud over markeder, der ikke hver for sig er interessante. De globale spillere er i dårlig form. For ti år siden kunne eksempelvis Carrefour købe sig til vækst, men hvis der handles i dag, er de sælgerne.«

Dansk Supermarked solgte i 2010 sine Netto-butikker i Storbritannien, men der er intet, der tyder på, at Mærsk-koncernen skal kigge mod de britiske øer efter en køber af resten, lyder det fra flere britiske analytikere, Berlingske Business har talt med.

Svenskere og nordmænd springer over

»Tesco koncentrerer sig om de britiske forretninger og er i en proces, hvor de konsoliderer og lukker butikker. De har trukket sig helt ud af Japan og USA og delvist ud af Kina. Hverken Morrisons eller Sainsbury er internationalt orienterede, så jeg har svært ved at forestille mig en britisk køber,«

siger Clive William Black, analytiker i Shore Capital, og fortsætter:

»Walmart købte Nettos butikker i Storbritannien for tre år siden, men de lader ikke til at have appetit efter kontinentaleuropæiske markeder efter deres mislykkede forsøg i Tyskland, hvor de endte med at trække sig ud. Hvis de køber op, bliver det i Irland, fordi de allerede har supermarkeder i Nord-irland.«

Heller ikke blandt de nordiske nabolande er der oplagte købere. Norges største dagligvarekoncern, Norgesgruppen, der blandt andet ejer Kiwi, ligger netop nu i forhandlinger om at købe Dagrofa og er derfor næppe i spil til at overtage Dansk Supermarked.

»Den næststørste i detailbranchen er Reitangruppen, der ejer Rema1000. De er allerede i Danmark og Tyskland, hvor det går godt, men de har en filosofi om 100 procent franchise, og det vil ikke være foreneligt med Dansk Supermarked. Desuden satser de på egen vækst og ikke opkøb,« siger Odd Gisholt, der er lektor på Handelshøyskolen i Drammen.

I Sverige hedder den største dagligvarekæde ICA, men heller ikke den skal folkene på Esplanaden forvente et købstilbud fra, mener Odd Gisholt. ICA har nemlig tabt milliarder på et mislykket erobringstogt i Norge.

»ICA er rigtigt stærke på hjemmemarkedet og i de baltiske lande. De kunne i princippet være en mulighed, men de har tabt milliarder på deres forsøg på at indtage Norge, så de er formodentlig forsigtige med at kaste sig over endnu et marked, før de har fået styr på Norge.«