Ingen nye indgreb mod uigennemskuelige abonnementer

Erhvervs- og vækstminister Henrik Sass Larsen forventer, at ny, detaljeret kortlægning af mobil- og internetforbindelser vil hjælpe til bedre overblik.

Mobil-, TV- og internetabonnementer er igen bundskraberne hos danskerne, som ikke kan gennemskue, hvad de køber. Men der kommer ikke nye tiltag fra regeringen på den baggrund. Arkivfoto: Camilla Rønde, Scanpix Fold sammen
Læs mere
Foto: Camilla Rønde

Selv om danskernes tillid til markedet for TV, bredbånd og telefoni for fjerde år i træk scorer bundkarakter, får det ikke regeringen til at sætte ekstra tiltag i gang.

Det fremgår af et svar fra erhvervs- og vækstminister Henrik Sass Larsen (S), som er øverst ansvarlige for det danske IT- og telemarked, til Dansk Folkepartis IT-ordfører, Dennis Flydtkjær, som efterlyser flere »forbrugervenlige tiltag« fra regeringen.

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens årlige rapport »Forbrugerforholdsindekset« viste tidligere i december, at TV-abonnementer, efterfulgt af mobilabonnement og internetabonnement, er de tre ting, der volder danskerne størst problemer blandt 50 udvalgte forbrugsmarkeder. Det er samme bundskrabere som i de tre foregående år, og det er ikke kun i Danmark, at de volder kvaler; på tværs af Europa er det samme holdning. Kød og banker følger lige over.

Henrik Sass Larsen mener, at en del af årsagen er, at det er svært at sammenligne pris og kvalitet, når man ikke står med et konkret produkt i hånden. Han henviser dog til, at ministeriet, Forbrugerrådet og telebranchen i sommeren 2013 aftalte at sætte ind på fire områder for at gøre det lettere at gennemskue og forstå, hvad man køber, blandt andet ved at kunne få et bedre overblik over forbruget og ved at evaluere prissammenligningssider.

Efterfølgende har telebranchen, Forbrugerrådet og forbrugerombudsmanden i 2013 aftalt nye, fælles retningslinier for, hvordan internetforbindelser kan markedsføres, så det klarere fremgår, hvilke hastigheder man betaler for.

Til februar 2015 åbnes netstedet tjekditnet.dk, hvor opdaterede oplysninger om dækningen på både mobil- og fastnetområdet - herunder internetdækningen - vil kunne ses på et landkort.

»Forbrugerne får med tjekditnet.dk en nem og brugervenlig adgang til informationer om deres bredbånds- og mobildækning og behov for bredbåndshastighed. Det bliver blandt andet muligt at se dækningen på adresseniveau og herfra måle hastigheden på sin bredbåndsforbindelse,« oplyser erhvervs- og vækstministeren.

Han henviser desuden til et særligt tema på forbrugerportalen forbrug.dk, hvor der er gode råd til, hvordan man finder frem til det bedste og bedst passende tilbud, når man skal købe mobil-, internet- og TV-abonnement.