De næste 10 år er Tesla-chefen Elon Musk ikke garanteret en eneste krone i løn. Heller ingen kontante bonusser eller belønninger for at blive siddende i direktørstolen.

I stedet vil Elon Musk kun blive betalt – dog klækkeligt - hvis han formår at føre Tesla forbi en række opsigtvækkende og vanskelige milepæle. Alt eller intet, om man vil.

Det har Tesla præsenteret i en ny børsmeddelelse, der opstiller 12 nye mål, som vil sikre Musk store personlige gevinster, hvis han indfrier dem.

Alle mål er bundet op på, at Teslas markedsværdi – som i dag er 59 mia. dollar (361 mia. kr.) - skal fortsætte sin himmelflugt. For at opnå den første udbetaling skal Elon Musk føre Teslas markedsværdi op over 100 mia. dollar samtidig med, at han opnår et mål for enten højere omsætning eller større overskud. Milepælene for markedsværdien fortsætter opad i 12 intervaller af 50 mia. dollar, helt op til 650 mia. dollar. Til sammenligning har verdens mest værdifulde selskab Apple en markedsværdi på 900 mia. dollar.

Hver gang Elon Musk opnår en af de 12 milepæle, vil han modtage 1 pct. af Teslas samlede aktiebeholdning. Hvis - og det er et stort hvis - Elon Musk er i stand til at nå alle 12 milepæle de næste 10 år, vil hans aktieaflønning have en værdi på 55 mia. dollar eller 335 mia. kr. ifølge beregninger fra New York Times.

Det er ikke nyt for Elon Musk med den form for lønningsmodel, som siden 2012 har scoret milliarder i aktiebonus. Det er sket i takt med, at Teslas markedsværdi er tredoblet de seneste fem år.

Ifølge flere amerikanske medier har Tesla været nervøse for, om Elon Musk, som nærmest er blevet synonym med Tesla, kunne finde på at forlade selskabet for i stedet at fokusere kræfterne på hans andre projekter såsom rumfartsvirksomheden Space X.

Men den nye lønningsmodel giver altså Elon Musk incitamenter til at blive i mange år og forsøge at opnå de store gevinster. Aftalen betyder dog, at Musk stadig vil opnå sine gevinster, selvom han skifter sin nuværende direktørstilling ud med en post som bestyrelsesformand eller produktdirektør i Tesla.

De nye ultra-ambitiøse mål bliver præsenteret samtidig med, at Tesla står over for den største udfordring i selskabets 15 år lange historie. Flere eksperter og iagttagere har de seneste måneder skudt med skarpt mod Tesla og endda sat spørgsmålstegn ved selskabets fremtid. I centrum for kritikken står Tesla 3, der er blevet kaldt Teslas folkevogn.

Det er en bil til masserne, som blot koster 35.000 dollar, hvilket er godt halv pris af Teslas tidligere modeller. Der blev allerede forudbestilt mere en halv million modeller af bilen, inden den overhovedet blev sat i produktion. Det er Model 3, som skal sende penge ned i Teslas efterhånden slunkne pengekasse.

Problemet er bare, at selskabet har haft mere end almindeligt svært ved at få den trillet ud af fabrikken.

»Der kommer aldrig en fornuftig økonomi i Tesla, hvis ikke Elon Musk får bevist, at selskabet kan lave biler i stor skala,« sagde partner i Deloitte og ekspert i autobranchen Lars B. Nielsen til Berlingske tidligere på måneden til Berlingske Business.

I sommer lovede Elon Musk, at der vil blive produceret 20.000 biler om måneden ved udgangen af 2017. Det tal er senere blevet revideret og skubbet til 20.000 biler ved udgangen af 3. kvartal 2018. Men problemerne er tilsyneladende så massive, at heller ikke det er realistisk længere. Hen over årets sidste tre måneder lykkedes det blot at levere lige over 1.500 stykker af Model 3 til kunderne.

Tesla forventer nu, at selskabet ved udgangen af marts har fået så meget gang i bilfabrikken, at der kan køres 2.500 biler ud af porten om ugen. Hvis Elon Musk skal nå sine nye mål, kræver det netop, at Tesla 3 kommer op i gear og i fuld fart ud til forbrugerne.