Industriens Pension investerer stort i udenlandske motorveje og rastepladser

Den danske pensionkasse investerer 1,1 mia. kr. i udenlandsk infrastruktur i England, USA og Portugal.

Foto: Morten B. Bek Picasa. Industriens Pension investerer 1,1 mia. kr. i motorveje og rastepladser i udlandet. Den type investeringer, vil de gerne lave flere af, da de får pengene til at flyde i stabile strømme. Arkivfoto.
Læs mere
Fold sammen

Industriens Pension udvider sin portefølje med investeringer i rastepladser i England og motorveje i USA og Portugal. Det drejer sig om rastepladsoperatøren Welcome Break, der har 36 rastepladser i England og motorvejene Northwest Parkway i USA og OPP-motorvejene i Norte Litoral og Via do Infante i Portugal.

Pensionskassen investerer 1,1 mia. kr. i rastepladserne og motorvejene, og det er en form for investeringer, som Industriens Pension forsøger at satse mere på.

»I de senere år har vi gjort en del af de her investeringer. De ligger i den lave ende af risikoskalaen, men de giver nogle langsigtede og stabile pengestrømme, der som udgangspunkt stiger, når inflationen stiger,« siger Jan Østergaard, der er chef for unoterede investeringer i Industriens Pension.

Infrastrukturinvesteringer står for 11 pct. af pensionskassens totalinvesteringer, der er på ca. 156 mia. kr. og 17,3 af de milliarder er infrastrukturinvesteringer. Jan Østergaard fortæller, at infrastruktur bliver set som en af de mest sikre investeringer, som dog stadig har for vane at give nogle positive afkast. Faktisk skal noget gå helt galt, hvis det ikke bliver tilfældet.

»Hvis ikke verden går af lave, så har vi positive pengestrømme i de næste 25 år. De giver os et langt større afkast, end de fleste af vores obligationer gør,« siger han.

Industriens Pension har investeret i infrastruktur siden 2006, og investerer i bl.a. vindmøller, naturgas, vandforsyninger og vedvarende energi, men har ikke før nu investeret i trafik. Jan Østergaard tror på, at det kan blive en succes, at have en bredere vifte af investeringer.

»Vi sætter baren lidt konservativt, men vi forventer at få et årligt afkast på 7-9 pct. af de 1,1 milliarder. Infrastrukturen fylder meget i vores totalportefølje, så det er vi meget godt tilfredse med,« siger han.