Indkøbskurven bliver billigere

Snart kan forbrugerne gøre deres daglige indkøb for langt færre penge. Den strenge konkurrence mellem de store supermarkedskæder presser priserne.

Foto: Gitte Kjærbøl/Scanpix. Detailkæderne har erklæret krig mod hinanden, og forbrugerne er den store vinder.
Læs mere
Fold sammen
Forbrugernes tilbageholdenhed har startet en indædt priskrig mellem de danske discountkæder. Det vil presse priserne på dagligvarer det kommende år. Ifølge Jyllands-Posten spår eksperter prisfald på 2-3 procent.

”Parternes stadig mere indædte kamp om markedsandele vil presse priserne markant. Da fødevarepriserne i løbet af 2008 steg betydeligt, virkede det, som om konkurrencen var sat på vågeblus. Nu har priserne på råvarer stabiliseret sig, og samtidig er forbrugerne mere prisbevidste,” siger Henning Bahr, der er direktør i Retail Institute Scandinavia.

Sammen med Copenhagen Business School har han lavet en rapport, der viser at priserne i gennemsnit vil falde 2-3 procent forhold til omsætningen.

”Vi ser discountbutikkerne være aggressive i deres prispolitik. Det har fået flere af supermarkedskæderne til at fokusere mere på lave priser på end række dagligvarer for at holde på kunderne,” fortæller Mogens Bjerre, der er lektor på Copenhagen Business School.

Markedet bekymret
De involverede i priskrigen har for længst følt kundernes mistillid og tror på, der vil være øget pres på priserne det næste år.

”Priskonkurrencen vil tage til. Hos os har Fakta gennemført kampagner med aggressive priser, og vi har større fokus på vores eget mærke X-tra, som sælges til lavpris. Vi ser flere af konkurrenterne byde ind, og det betyder, at vi skal være endnu bedre til at drive forretning og styre omkostningerne,” fortæller Per Bank, der er koncernchef i Coop Danmark.

 
Læs også:

Her er 14 butikker du ikke vil handle hos

Krise giver billige luksusvarer

Vi er en nation af smårapsere