Indien en hård nød for bryggerier

Med Diageos overtagelse af aktiemajoriteten i United Spirits, er der igen kommet fokus på Indien som et lukrativt om end besværligt marked for spiritus og øl-branchen.

Foto: Torben Christensen. Kedelrummet kaldet Katedralen med de gamle gæringskar til øl brygning i det nedlagte Carlsberg Bryghus.
Læs mere
Fold sammen

Det skriver Wall Street Journal.

Den gennemsnitlige inder drikker 1,7 liter øl om året, mens den gennemsnitlige amerikaner drikker 74 liter øl om året. I Kina ligger gennemsnittet på 37 liter øl om året. Tallet vidner om et stort, uudforsket marked, som Indias United Breweries, Bangalore, sidder tungt på med en markedsandel på 57 pct. Carlsberg er den tredjestørste aktør på markedet med en markedsandel på 7 pct., mens SABMiller sidder på 24 pct. af markedet.

- Ølmarkedet er ikke et enormt marked, men der er markante muligheder for vækst. Premium-mærkerne vokser hurtigt, siger Paolo Lanzarotti fra SABMillers indiske afdeling ifølge Wall Street Journal. Salget af øl i Indien steg 12 pct. i 2011.

Men de internationale virksomheder står også over for en række store udfordringer i form af mangel på opbevaringsmuligheder, restriktioner på markedsføringen og høje priser på øl som følge af beskatning på mængde frem for alkoholprocent. Importafgifter på op mod 100 pct. og restriktioner på handel på tværs af delstatsgrænser medvirker til, at firmaerne åbner mindre bryggerier i alle de områder, hvor de vil operere, hvilket øger produktionsomkostningerne markant.

- Reguleringen i Indien er af natur mere kompleks end på andre markeder, siger Paolo Lanzarotti fra SABMiller ifølge Wall Street Journal. Han efterlyser en mere homogen beskatningsstruktur, men tror på, at der vil ske ændringer på lang sigt.

Analytiker Andrew Cosgrove fra Ersnt & Young medgiver, at der i Indien findes et stort potentiale, men at det bliver svært at realisere. Han fokuserer samtidig på, at ingen af de store bryggerier taler om yderligere indkøb i Indien. Ifølge Søren Gronnegaard Lauridsen, Carlsbergs øverste chef i Indien, er betydelig konsolidering usandsynlig, og hans kollega Paolo Lanzarotti fra SABMiller påpeger, at organisk vækst er i fokus.