Indgreb smadrer salg af små varebiler

Nye jobbiler. Folketinget har fået held til at bremse salget af store firehjulstrækkere på gule plader, men har samtidig smadret salget af "ægte" små varebiler.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

____simple_html_dom__voku__html_wrapper____>____simple_html_dom__voku__html_wrapper____>De, der har mest travlt, er nok medarbejderne i Færdselsstyrelsen. De nye bestemmelser om gulpladebiler herhjemme har betydet et kæmpe papirarbejde i forbindelse med anmeldelse af de nye biler.

Den populære 30 procent varebilsbeskatning kan nu kun opnås ved totalvægt over 2.500 kg. uden sideruder bortset fra en enkelt i højre side.

Det har betydet et minimalt salg af varebiler, som før var bestsellere blandt andre VW Caddy og Ford Transit Connect. Peugeot Partner og Citroën Berlingo er også hårdt ramt, og i de store leasingselskaber ser man på, hvilke biler der kan erstatte bilmodeller som Toyota Corolla sportsvan, Opel Zafira og VW Touran.

- Vi er afventende og har i flere tilfælde forlænget leasingkontrakterne til udgangen af året, mens vi ser på, hvad branchen kommer frem med af nye gulplademodeller. Men vores kunder er ikke umiddelbart interesserede i ekstra ydelser. Det skal vi forholde os til, så resultatet kan blive stationcarudgaver på gule plader, siger adm. direktør for SAC Leasing i Køge, René Ubbesen.

Mange nye bilerI juni faldt gulpladesalget med op mod 40 procent, men i branchen har man tiltro til, at det vil gå godt, fordi der er åbnet for så mange nye gulpladebiler til 50 procent afgift, som før blev beskattet med 95 procent.

- Vi mærker, at der fortsat vil være behov for servicebiler som Corolla sportsvan, hvor der er god plads til grejet og god, høj siddestilling for chaufføren, men det vil naturligvis blive mindre end før, når merprisen er nær de 30.000 kr. Men vi har fire nye gulpladebiler parat, som der har været stor interesse for. Det gælder Yaris, Auris, Avensis stationcar og vores hybridbil Prius. Vi tror, salget totalt set vil opveje tabet fra det manglende salg af de gamle modeller. Så selv om vi er hårdt ramt, vil vi forhåbentlig stå med en positiv effekt, siger informationschef René Mouritsen fra Toyota Danmark.

En Corolla sportsvan diesel (D4D) vil fremover koste 183.000 kr. plus moms, mens den nye Auris koster 173.000 kr. dog med ti hk mindre.

Interesse for C'eedHos Kia Motor siger presse- og eventkoordinator Trine Krastrup, at salget af deres MPV-model Carens er faldet væsentligt, mens der er stor interesse for den nye C'eed med syv års garanti. Det er foreløbig blevet til 50 bestillinger.

En Kia C'eed 1,6 van koster 119.999 kr. plus moms, mens en Carens nu er steget til 179.999 kr. plus moms.

Hos Ford Motor Co. siger salgschef Torben Engmark, at man ikke længere markedsfører den lange udgave af Ford Transit Connect, men der er stadig behov for den korte udgave. Ford Focus C-Max var tidligere den store sællert, men prisen er ikke meget anderledes end for en Focus stationcar.

- Vi satser en del på vores Fiesta som varebil, men det er mest til virksomheder, for efter fire et halvt år har man på grund af afgiften på godt 5.000 kr. for private givet lige så meget for en Fiesta på gule som for en på hvide plader, og hvem vil så købe en brugt "gul" Fiesta. Vi har en del Connect tilbage, som vi dog inden længe vil sælge ud til fornuftige priser, siger Torben Engmark.

Fra 80.000 kr.Et kort Connect er steget til 117.990 kr., mens en Fiesta Van kan fås for måske 80.000 kr. plus moms. Prisen er ikke regnet endeligt ud.

Hos Peugeot er man ramt af den nye lov, når det handler om en bil som Partner van og 307 Airvan. Til gengæld har man stor succes med den nye Expert, der ligger lige over den nye 2,5 ton vægtgrænse, og så venter man sig meget af de nye modeller, der er på vej.

- Vi får snart den nye 207 SW, men vi vil ikke markedsføre den før 1. januar. Så kommer fordelen ved bilens lave brændstofforbrug med i billedet. Bilen er velegnet som vores nye lille varevogn. Til næste år kommer så ydermere den nye minicargo-varebil. Vi tror også, at varevognsudgaven af den normale 307 stationcar vil være interessant for slet ikke at tale om vores store 407 SW, siger informationschef Janne Bock fra Peugeot Danmark.