Indgår kæmpekontrakt om plantefars: Burgerkæde satser på alternativ til kød

Den store amerikanske burgerkæde Burger King har skrevet en kæmpekontrakt med Impossible Foods, der specialiserer sig i kødalternativer, om at levere plantefars til kædens burgere. Det er håbet, at kæden inden årets udgang vil lange plantebaseret fastfood over disken i samtlige restauranter i USA og Danmark.

Burger King og Impossible Foods, der producerer plantebaserede kødalternativer, indgår nu et samarbejde om at producere burgere med plantefars i stedet for kød. Samarbejdet forventes at indbringe mere end en mia. dollar i finansiering fra investorer. Fold sammen
Læs mere
Foto: Michael Thomas/Ritzau Scanpix

Den amerikanske fastfoodkæde Burger King vil satse på plantefars i deres populære Whopper-burgere sammen med virksomheden Impossible Foods, der specialiserer sig i udviklingen og produktionen af plantebaserede kødalternativer.

Det skriver Financial Times.

Den totale sum af finansieringen er ifølge avisen endnu ikke kendt, men det Singapore-baserede investeringsfirma Temasek overvejer at investere 75 mio. dollar i samarbejdet. Det er forhåbningen, at Impossible Foods vil kunne opnå en samlet investeringsværdi på over en mia. dollar gennem fundraising, skriver Financial Times.

Burgeren, der ifølge avisen vil blive kaldt Impossible Whopper efter flagskibet på Burger Kings menu, forventes indtil videre at blive lanceret i 59 Burger King-restauranter i St. Louis i Missouri senere på året. Dermed vil Impossible Foods fordoble distributionen af deres produkter fra de 6.000 butikker, hvor man kan finde virksomhedens varer på hylderne, skriver Financial Times.

»Vi har i dag kapaciteten til at starte en landsdækkende lancering med Burger King,« siger David Lee, økonomidirektør for Impossible Foods.

Impossible Foods har allerede rejst mere end 475 mio. dollar i kapitalinvesteringer, siden det blev stiftet i 2011, skriver avisen. Investorerne inkluderer store navne som Viking Global, Horizons Ventures, Khosla og sågar Bill Gates, tilføjer Financial Times.

Derudover har Impossible Foods øget dets produktion af kødalternativer fra 50.000 pund om måneden til omkring to mio. pund, alt sammen fra en enkelt facilitet i Oakland i Californien.

Impossible Foods har tidligere indgået succesfulde partnerskaber med andre restaurantkæder som Cheesecake Factory og White Castle, hvilket har givet selskabet en markant fremdrift på markedet for veganske varer, skriver Financial Times. Og ifølge David Lee har virksomheden ikke tænkt sig at stoppe.

»Sandheden er, at den efterspørgsel hos forbrugerne, vi ser i dag, langt overgår næsten alles forventninger for bare et par måneder siden. Kapitalen, vi rejser i fremtiden, vil primært blive brugt på at øge den kapacitet i forhold til teknologien og brandet, der allerede eksisterer,« siger David Lee til avisen.

Hos Burger King Danmark er man ligeledes optimistisk ved udsigterne til samarbejdet. Ifølge Sofie Navardsen, markedschef for Burger King Danmark, gør koncernen sit for at imødekomme forbrugernes interesser og ønsker, og i øjeblikket er der stor efterspørgsel på veganske produkter og madvarer. Det er derfor ikke udelukket, at de danske filialer vil spejde mod deres amerikanske kolleger, når de skal til at opdatere menukortet, siger Sofie Navardsen.

»Vi arbejder løbende på at udvikle nye, innovative produkter til vores menu og har senest lanceret en halloumiburger, som danskerne har taget godt imod. Lige nu tester vi den plantebaserede burger i et udvalg af vores restauranter i USA, og hvis den viser sig at være en succes, kan jeg ikke afvise, at danskerne også vil kunne finde den på vores menukort i fremtiden,« siger hun.