Indenrigsruter vil flyve ud af glemslen

Københavns Lufthavne overrakte mandag transportministeren en ny rapport om indenrigsflyvninger, men hos flyselskaberne undrer man sig over ikke at være blevet hørt.

Anbefalingerne er blevet samlet til en rapport, der blev overrakt Transportminister Ole Birk Olesen (LA) fra Thomas Woldbye. (Foto: Bax Lindhardt/Scanpix 2016) Fold sammen
Læs mere
Foto: Bax Lindhardt

Indenrigsflyvningen i Danmark skal vækkes til live igen efter en række år med rutelukningen og fald i passagertal.

Københavns Lufthavne har derfor udarbejdet et oplæg til, hvordan man kan komme tilbage til tidligere tiders mere omfattende dansk indenrigsflyvning trods Storebæltsbro og udbygget motorvejsnet.

Udspillet »Hvordan binder vi Danmark bedre sammen?« blev fremlagt på en konference på Christiansborg.. Indenrigsflyvning skal boostes, men førend det bliver aktuelt, skal der politisk handling til. Konkret har Københavns Lufthavne fem anbefalinger:

»Lige vilkår mellem transportformer, Større samarbejde om turisme, Lokal tilgængelighed til de regionale lufthavne, Ændrede sikkerhedskrav, Bedre regional markedsføring.« Lød det fra direktør i Københavns Lufthavne Thomas Woldbye ved mandagens konference.

Anbefalingerne er blevet til under fem dialogmøder rundt om landet med mere end 120 deltagere. De anbefalinger er blevet samlet til en rapport, der blev overrakt Transportminister Ole Birk Olesen (LA) fra Thomas Woldbye. Og ministeren medgiver, at luftfart fortjener fokus fra politisk hånd:

»Det er et vigtigt emne, der fortjener et særligt fokus. Men det bliver meget svært, ja nærmest umuligt at stille alle aktører tilfredse i den kommende luftstrategi,« konstaterede ministeren.

»Det er et marked med stor konkurrence, ikke nødvendigvis fra konkurrerende luftfartsselskaber men fra andre transportformer. Jeg mener, at indenrigs flytrafikken har en væsentlig plads i Danmarks transportsystem også selvom den ikke flyder meget sammenlignet med tog, bil og bus.«

Men det undrer flysselskaberne, der leverer indenrigsflyvningerne, at de ikke er blevet spurgt i forbindelse med udarbejdelsen af rapporten.

»Som indenrigs-selskab, så synes vi, at det er underligt, at man udvikler en række anbefalinger uden at tale med luftfartsselskaberne, som jo rent faktisk er dem, der binder Danmark sammen. Det er os, der investerer i flyene, det er os, der løber risikoen, det er os, der udvikler produktet, og det er os, der sælger det. Så ud fra den betragtning, er det underligt, at de ikke har spurgt os,« siger Lars Wigelstorp Andersen, der er direktør for infrastruktur i SAS.

Jesper Rungholm, der er direktør i flyselskabet DAT, undrer sig ligeledes over, at han ikke blevet hørt, men det er indenrigs-afgifterne, han særligt slår ned på over for Københavns Lufthavne:

»Vores økonomi på indenrigs - den er så dårlig, at vi overvejer, om det overhovedet er noget, vi gider. Da man i sin tid besluttede at lukke indenrigsterminalen blev vi ikke hørt, og jeg sad måbende og sagde, hvad snakker I om? Det gjorde, at man hævede vores passagerafgift med 60 kroner og rykkede vores fly til andre terminaler, hvor de ikke hører hjemme. Alt i alt en rigtig elendig løsning,« siger Jesper Rungholm.

Indenrigstaksten blev i sin tid hævet for at harmonisere afgifterne med udenrigstakterne, og det har særligt ramt de små indenrigsselskaber. I Englands største lufthavn Heathrow har man taget konsekvensen af en lignende situation dér og givet en rabat på indenrigsflyvninger. Noget man ikke kategorisk afviser i Københavns Lufthavne:

»Vi holder naturligvis øje med udviklingen i Heathrow, men når vi ser ud i andre lufthavne i Europa, så går tendensen i retning af at ophæve differentieringerne på indenrigs- og udenrigstakster, som vi eksempelvis senest har set det i Sverige,« siger Henrik Peter Jørgensen, kommunikationsdirektør i Københavns Lufthavne.