Indenrigsflyvninger forduftet efter Cimber-krak

Selv om det nu er over tre måneder siden, at Cimber Sterling gik konkurs, så mangler hver tredje indenrigsflyvning fra før krakket stadig.

Fra på mandag er der igen SAS-fly fra København på landingsbanen i Billund Lufthavn. Fold sammen
Læs mere
Foto: Palle Hedemann
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Støvet fra Cimber Sterlings konkurs har så småt lagt sig her tre måneder efter. Det har gjort ondt på den danske indenrigsflyvning.

På mandag åbner der en SAS-ruteflyvning mellem Billund og Kastrup, men ifølge en optælling, som nyhedsbrevet Check-in har lavet, så mangler hver tredje danske ruteflyvning stadig. Før krakket var der 63 daglige returflyvninger mellem København og provinsen, mens antallet i dag er nede på 42.

Hårdest ramt er Karup Lufthavn, der tidligere havde ni daglige afgange, der sendte særligt vestjyske erhvervsfolk til og fra møder i hovedstaden. Henover sommeren har Norwegian taget tråden op på ruten, men har kun fløjet to gange dagligt.

Med Cimber-konkursen kom den største provinslufthavn i Billund i den særegne situation, at den stod helt uden ruter til Københavns Lufthavn. Den tid er på mandag ovre efter 102 dage med forbindelsen til Kastrup kappet.

Det står i skærende kontrast til de otte gange i hverdagene, som Cimber Sterling fløj ud af lufthavnen, hvilket svarer til en nedgang i kapaciteten på 37,5 pct., skriver Check-In.

Ifølge ph.d. med forskningsområde i luftfart Kristian Anders Hvass fra CBS, så er det svært at vurdere, om det nuværende niveau fortsætter.

"Hvis flyselskaberne formår at optimere indtjeningen, så kan det være en positiv spiral, mens det omvendte selvfølgelig kan betyde det modsatte. Det er derfor svært at sige, om det nuværende niveau er det rigtige," siger han.

Også antallet af ruter til Aarhus og Aalborg er markant reduceret. Aarhus har mistet 12 Cimber-ruter og har i dag kun fire SAS-flyvninger. I Aalborg er frekvensen faldet med 27 procent, hvor der før var hele 22 daglige flyvninger.

På ruten til Bornholm er arvtagerne for Cimber Sterling, Danish Air Transport, ikke på samme frekvens som tidligere. Det finsk-britiske Flybe har ifølge Check-In.dk stadig planer om åbne i Danmark, hvor selskabet har flyvetilladelse til Bornholm- og Billund-ruterne. Det vil igen kunne presse selskaberne ud i hård konkurrence.

"Hvis Flybe kan stimulere nye passagerer, så kan de gøre sig gældende, men det er klart, at Norwegian og SAS vil svare igen. Det er ikke nemt at træde ind på et nyt marked som det danske, selv om Flybe har specialiseret sig i Skandinavien," mener Kristian Anders Hvass.

"Vi har tidligere set, at når der har været tre selskaber fra Billund, så har det ikke været holdbart. På et tidspunkt så vi også fire selskaber Norwegian, Cimber, SAS og Transavia, og her bukkede Transavia under og så altså senere Cimber," siger han.