Image-nedturen fortsætter for SuperBest

Forbrugerne har stadig ikke meget tilovers for SuperBest, viser ny undersøgelse. Supermarkedskæden er blevet eksponent for sager om fordærvede fødevarer, lyder en forklaring.

SuperBest bakser stadig med et blakket image, efter kødskandalen, der sidste år kostede supermarkedskæden et omsætningstab i omegnen af 300 mio. kr. Fold sammen
Læs mere
Foto: Jeppe Michael Jensen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

SuperBest - nej tak. Meldingen fra forbrugerne er soleklar. De har stadig ikke glemt, at supermarkedskæden i oktober blev taget i at pakke gammelt kød i nye pakker. Ifølge en ny brandmåling foretaget af analysevirksomheden YouGovZapera for Berlingske Business ligger SuperBests image fortsat langt under niveauet fra før kødskandalen.

Da DR Kontant i oktober sidste år afslørede, at slagterne i otte ud af tolv besøgte SuperBest-butikker systematisk satte nye datomærker på kød, der allerede havde været en tur i køledisken, drattede supermarkedskædens image brat.

Langsommelig proces

Siden er det voldsomme omdømmestyrt taget af, og stemningen blandt forbrugerne blevet bedre, men ifølge direktør i YouGovZapera, går det usædvanligt langsomt.

»Vi ser en gang imellem de store klassiske brands tage de her dyk, men som regel er de hurtigt tilbage på deres plads i hierarkiet. Det er ikke sket her, og med SuperBest begynder jeg at forvente, at det vil tage betydeligt længere tid.«

Han peger på, at supermarkedskæden synes at være blevet eksponent for sager om fordærvede fødevarer.

»Det vil sige, at hver gang der kommer en negativ omtale af kød, fisk eller noget helt tredje, vil det i en vis grad falde tilbage på SuperBest,« siger Lars Gylling.

Kødskandalen kostede sidste år SuperBest et omsætningstab i omegnen af 300 mio. kr., og siden har virksomheden rullet det tunge kampagneskyts frem, blandt andet i form af store annoncer, hvor man direkte undskyldte over for forbrugerne.

Ser ikke meningsmålinger

Undskyldningen har dog ikke kunnet genetablere SuperBests image, men supermarkedskædens adm. direktør, Frank Sørensen, ser alligevel positivt på brandmålingen.

»Vi er selvfølgelig glade for, at målingerne siger, at det går bedre, og vi glæder os naturligvis over, at kunderne er begyndt at vende tilbage. Vi er dog ikke inde i en periode, hvor vi ser særligt meget på meningsmålinger,« skriver han i en mail til Berlingske Business.

Her giver han indtryk af, at man kæmper en brav kamp for at genvinde tilliden hos kunderne.

»I øjeblikket har vi fuldt fokus på at højne kvaliteten i alle led, og vi vil hver eneste dag arbejde hårdt for at bevise vores værd over for kunderne ude i butikkerne,« lyder det fra Frank Sørensen.