Illustreret Videnskab på vej til Thailand

Mens eksperterne råber internet og gratismedier, betaler danskerne med glæde 60 kroner for Bonniers videnskabelige guldæg, Illustreret Videnskab. Ledelsen forventer, at magasinet udkommer i 15-20 lande om tre år.

Illustreret Videnskab på vej til Thailand - 1
Synsbedrag, mystiske sprog, solsystemer, Inka-indianere og hjernens mysterier. Det er ingredienser som disse, der har gjort Illustreret Videnskab til en af magasinbranchens største succeser.

Nu fylder Bonniers illustrerede og videnskabelige cocktail 25 år. Magasinet udkommer i 11 forskellige lande fra Grækenland til USA, og snart udvider Bonnier Publications desuden med licensaftaler i Rusland, Australien og New Zealand.

Her skal de videnskabsinteresserede læsere ligesom i de øvrige lande læse artikler bearbejdet og sammensat af en 25 mand stor redaktion i Danmark. Men her stopper ekspansionen ikke.

”Jeg tror, at Illustreret Videnskab udkommer i 15-20 udgaver indenfor en horisont på 3 år. Vi har følere fra både Thailand, Filippinerne og Brasilien,” siger Jens Henneberg, viceadministrerende direktør i Bonnier Publications, der også udgiver magasiner som I Form, Bo bedre og Penge & Privatøkonomi.

”Det bliver formentlig ikke store forretninger, men det er fascinerende rent publicistisk, at vi har en redaktion siddende i Danmark, der indsamler historier og billeder fra hele verden og forædler dem, så de appellerer til folk i vidt forskellige kulturer,” siger Jens Henneberg.

Han peger på, at Illustreret Videnskab høster frugterne af et globalt redaktionelt fokus.

”Vi har gjort op med det klassiske journalistiske princip, om at man skal være tæt på læserne. Vi vil hellere skrive om en elefant end en grå dansk huskat,” siger Jens Helleberg.

Bonnier Publications efter budgettet
Illustreret Videnskab udkommer 18 gange om året i Danmark i cirka 70.000 eksemplarer, der ifølge Gallup læses af mere end 700.000 læsere. På verdensplan har magasinet 3,5 millioner læsere. Heraf hovedparten i Norden, hvor Bonnier Publications selv driver magasinerne.

I hovedparten af de øvrige lande leverer den danske redaktion stof til lokale aktører, der har købt licens til at udgive magasinet. Redaktionen trækker i høj grad på stof og foto, der hentes hjem vi freelancere og bureauer udefra.

”Jeg tror ikke, at vi har specielt store vækstmuligheder i Danmark, hvor vi har øget fra 12 til 18 udgaver om året. Hvis vi kan fastholde vores position i Norden, er det fint. Vores udfordring bliver at holde fast i læserne og blive ved med at udforske det trykte medies muligheder. I en tid, hvor mange fokuserer på internettet, er det vigtigt, at der også er nogen, der udforsker og udvikler printmediet,” siger Jens Helleberg.

Han ser dog gode muligheder for at tjene penge på andre produkter, der lægger sig op af Illustreret Videnskabs brand. Det gælder for eksempel virksomhedens videnskabsleksikon og historiemagasin.

Han oplyser, at Bonnier Publications i 2007 omsatte for 2 mia. kr. på tværs af landegrænserne, hvoraf 300 mio. kr. endte på bundlinjen. Han vil ikke oplyse, hvordan nøgletallene har udviklet sig i 2008, men understreger at Illustreret Videnskab stadig er det magasin, der uden sammenligning bidrager mest til selskabets omsætning og overskud.

Det skyldes ikke mindst, at 85 pct. af indtægterne kommer fra bladsalg, og afhængigheden af annoncemarkedet derfor er begrænset.

Bonnier Publications er dog heller ikke upåvirket af de konjunkturer, der i øjeblikket får den ene medievirksomhed efter den anden til at svinge sparekniven. Det kan medføre besparelser.

”Vi er efter det budget, vi lagde tilbage i oktober. Derfor kigger vi nu virksomheden igennem og laver en handlingsplan for, hvordan vi vil reagere,” siger Jens Henneberg og afviser, at lukning af titler er en del af planen.