Illum springer ud i nye rammer

Illum bygger om og får nye butikker i et forsøg på at blive et af Skandinaviens mest eksklusive stormagasiner med det højeste salg. Men i første omgang betyder byggerodet dog blot en nedgang i Illums indtægter og indtjening.

Peter Zäll vil gøre Illum til det førende modemagasin i Skandinavien. Fold sammen
Læs mere
Foto: Benita Marcussen
Københavnerne har de sidste mange måneder oplevet, at de har måttet lede blandt støv og byggelarm efter kosmetikafdelingen eller slipsehjørnet, når de har været på besøg i det gamle stormagasin Illum.

Det skyldes, at Illum er i fuld færd med at genopfinde sig selv som et af Nordens mest eksklusive stormagasiner, og det kræver spejlblank marmor på gulvene og helt nye flagskibs-butikker som Armani og Bulgari.

»Illum skal ikke bare være det førende modemagasin i Danmark. Vi skal være det førende og mest attraktive i hele Skandinavien. Det skal vi være, både når det gælder om at have de bedste mærkevarer, og målt på hvem der sælger mest pr. kvadratmeter eller målt på indtjeningen pr. kvadratmeter,« siger Peter Zäll, der nu har siddet et år som Illums adm. direktør. Han kom fra en stilling som adm. direktør for det svenske varehus Nordiske Kompagniet (NK).

Illum-butikkernes salg, der i regnskabsåret 2006/07 landede på 827 mio. kr., skal stige til over en mia. kr. inden for to år.

Men ombygning og udskiftning af butikker har foreløbigt været dyr for Illum selv. Det gamle stormagasin oplevede sidste regnskabsår en nedgang i egne indtægter på 32 pct. til 76 mio. kr.

Det skyldes, at Illum mistede mange leje-indtægter på grund af de mange tomme arealer, som ombygningen har krævet. Illums indtægter består af en kombination af lejeindtægter og procenter af butikkernes salg. Ser man bort fra salg af ejendomme for omkring 129 mio. kr., tabte Illum penge sidste år. Resultatet før skat, men før de ekstraordinære poster blev et underskud på seks mio. kr.

I fremtiden skal det være slut med de røde tal. I indeværende regnskabsår vil indtjeningen være positiv, og i regnskabsåret 2009/2010 skal den op på omkring ti pct. af Illums indtægter eller min. ni mio. kr., lover Peter Zäll.

Kernen i Illums nye strategi er at have de helt rigtige mærkevarer i magasinet. Derfor oplever kunderne nu, at en række af de gamle kendte mærker vil blive skiftet ud med nye.

»Jo flere spændende mærker du får ind, jo flere kan du tiltrække. Det er vigtigt at have en kø af lejere. For første gang i mange år har vi i princippet ingen ledige områder,« siger Peter Zäll.

Ud ryger bl.a. Jackpot, Bisón, Signal og H2O, Ted Baker og Oasis. Ind kommer herremode-mærker som Paul Smith og Giorgio Armani, juveler-kæden Bulgari, samt dametasker og tilbehør i Prada, Marc Jacobs og Fendi.