Ildsjælen Karl var frontløber for den økologiske bølge i Danmark

Karl Mørch Jensen er en levende legende. Blandt økologiske producenter, i Økologisk Landsforening og især i Coop husker de den sympatiske og jordbundne pioner.

Karl Mørchs hjerte har i årevis brændt for økologi. Foto: Mikkel Berg Pedersen Fold sammen
Læs mere

»Han har haft meget stor betydning for økologien i Danmark, hvor specielt Coop har været med til at fremme udviklingen. Ja, han har indskrevet sig megen plads i økologiens historie i Danmark,« siger Mogens Poulsen, tidligere salgschef på det økologiske mejeri Thise.

81-årige Karl Mørch Jensen var butikschef i Kvickly i Silkeborg i 20 år frem til 1996. Derefter blev han hyret et par år som økologi- og miljøkonsulent til at udvikle Kvicklys økologiske koncept.

Det var ikke mindst hans fortjeneste, at Coop-kædens varehus i Silkeborg tilbage i midten af 1990erne slog danmarksrekord i økologisk markedsføring og salg, målt på omsætning. I sin tid firedoblede han butikkens omsætning, bl.a. på grund af økologiske varer.

Og Karl Mørch Jensen har om nogen haft stor betydning for, at Kvickly-kæden har udviklet sig til at være en af landets førende dagligvarekæder inden for økologi.

Forretningsmanden, der stammer fra et landbrug i Vendsyssel, fandt det vigtigt at fremme økologien. Han så ikke sig selv som økopolitisk agitator. Men hans mål var at få rene og sunde fødevarer og samtidig bevare et rent grund- og drikkevand.

Økologi på fremmarch

Nogle af hans butikschefkolleger i Kvickly var i starten skeptiske og syntes, at økologi var noget nymodens pjat. Men den stædige Mørch Jensen troede fuldt og fast på, at befolkningen og dermed forbrugerne en dag ville vågne op og kræve nogle renere fødevarer end de konventionelle fødevarer, der var sprøjtegifte og alt muligt andet i. Som han selv udtrykker det.

Karl Mørch Jensen var forudseende. Han mente, at økologi kunne blive en spydspids til at øge omsætningen i Kvickly og hele den danske detailhandel. Og det gik, som han så i sin krystalkugle.

I snart hver en afkrog af landet fylder danskerne deres indkøbskurve med stadigt flere økologiske varer. I år venter Økologisk Landsforening, at økologi vil nå op på ti procent af den samlede fødevareomsætning i dansk detailhandel. Føtex og Coop, herunder Kvickly, meldte i denne uge i Business om en fantastisk vækst på økologiske fødevarer.

I 1998 etablerede Karl Mørch Jensen eget firma, hvor han rådgav små økologiske virksomheder. Et arbejde, han først stoppede helt med som 80-årig.

Nu passer Karl Mørch Jensen sit drivhus med agurker og tomater og er med i lokale naturbevaringsforeninger. Den evigt unge økolog er i øvrigt medlem af bestyrelsen i Frie Bønder – Levende Land, en forening for bønder og folk, der ønsker mere liv på landet og et landbrug i pagt med naturen.