Ikonisk udviklingschef i Audi nægter at gå hjem

Volkswagen har bedt flere medarbejdere om at tage på orlov. Men manden bag den såkaldte MQB-platform nægter at tage hjem.

Foto: KAI PFAFFENBACH.
Læs mere
Fold sammen

Volkswagen har besluttet at suspendere udviklingscherferne for deres tre topbrands VW, Audi og Porsche. Blandt dem er den næsten ikoniske Ulrich Hackenberg, som nægter at godkende suspenderingen, skriver flere medier.

Kilder oplyser til nyhedsbureauet Reutes, at Volkswagen på et bestyrelsesmøde fredag besluttede at sende en række medarbejdere på orlov, indtil der er mere klarhed over skandalen om svindel med forurening fra dieselbiler.

Det drejer sig ifølge den tyske erhvervsavis Handelsblatt blandt andet om Volkswagens udviklingschef Heniz-Jacob Neusser, Porsches Wolfgang Hatz og Audis Ulrich Hackenberg. Sidstnævnte er lidt et ikon inden for bilindustrien, fordi han regnes for opfinderen af den såkaldte MQB-platform. Det er en ny måde at lave bunden på biler på, så den kan anvendes til en lang række forskellige modeller. Det er en opfindelse, der efter planen skal gøre det billigere at fremstille biler i fremtiden og en idé som næsten alle andre bilproducenter har eller er ved at efterligne.

Hackenberg blev sammen med den nu fyrede topchef Martin Winterkorn løftet over til Volkswagen i 2007. Senere er Hackenberg vendt tilbage til Audi for at udvikle nye el-motorer.

Kilder fortæller til Handelsblatt, at Hackenberg har nægtet at acceptere suspenderingen.

»Ifølge en insider værger Hackenberg sig mod sin suspendering« skriver Handelsblatt.

Avisen skriver i en anden historie, at den første amerikanske pensionskasse nu er klar med en retssag mod Volkswagen. Det drejer sig om en pensionskasse fra Michigan, som har tabt penge på de såkaldte ADR'er, der en slags skyggeaktier, som investorerne i USA har købt. Pensionskassen opfordrer andre investorer til at gå med i søgsmålet mod Volkswagen.

Volkswagen udnævnte i sidste uge Matthias Müller som ny topchef. Müller var tidligere øverste leder for Porsche og afløser Martin Winterkorn, der måtte gå af, efter den store bilkoncern havde indrømmet, at der var svindlet med omkring 11 mio. biler.

En talsmand for Audi oplyste mandag, at 2,1 audier er berørt af Volkswagen-skandalen - heraf 1,4 mio. i Europa

Investorerne frygter, at Volkswagen vil blive ramt af bøder på milliarder, tilbagekaldelse af biler og striber af retssager. Siden sagen kom frem for 10 dage siden er aktier i Volkswagen faldet 34 pct.