Ikea vinder pris for reklamefilm

Kampagnen: ”Kvalitetstestet af hverdagen” vinder årets førstepræmie, Grand Prix-prisen, i Advertising Effectiveness Award 2010.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

1. bureau: Mediacom

2. bureau: Hjaltelin, stahl & Co

En stikfornærmet teenager der smækker med skabslåger og flår skuffer op er gået rent ind hos danskerne. Det viser uddelingen af årets Advertising Effectivness Award, der kårer den mest effektive kampagne herhjemme.

Den svenske møbelgigant IKEA har i sin nyeste kampagne ”Kvalitetstestet af hverdagen”, blandt andet skabt en reklame, hvor en teenagepige går bersærk på et køkken, efter hendes far har sagt, at hun ”er for ung til at ta’ til Sunny Beach”. Kampagnen, der både havde til formål at forbedre møbelgigantens brand og fremme salget af køkkener, har været en kæmpe succes, og IKEA-køkkenet er godt på vej mod at blive Danmarks mest solgte.

Det er niende gang, at DRRB, Danske Reklame- og Relationsbureauers Brancheforieng, uddeler prisen, der adskiller sig markant fra andre reklamepriser ved netop at fokusere på effektivitet frem for kreativitet.

Blandt årets andre prisvindere er tv-selskabet Boxer, Faxe Kondi og Coops mærke Änglamark, ligesom Tuborgs julebryg kan bryste sig af at få den første særpris, der nogensinde er uddelt i forbindelse med Advertising Effectiveness Award.

Læs mere om de effektive reklamer i Berlingske Nyhedsmagasin.

Og se årets mest effektive reklame her: