Ikea i nyt digitalt sats: Melder sig klar til at sælge møbler side om side med konkurrenterne

IKEA gør klar til at udvide sin digitale tilstedeværelse med en ny, vovet satsning: koncernen melder sig klar til at sælge sine varer side om side med konkurrenternes på en fælles online-platform.

IKEA-STRATEGY/
IKEA er i gang med en større transformation som detailhandel. Blandt andet har virksomheden eksperimenteret med leasing og salg af møbler på andre hjemmesider, større IKEA-byer med kontorer og lejligheder og tilbud med at samle møbler hjemme hos kunderne. Fold sammen
Læs mere
Foto: STAFF/Ritzau Scanpix

IKEA er kendt for sine store varehuse med møbler og andet boliginventar, som man kan købe og samle derhjemme. Men nu vil koncernen ekspandere sit sortiment og digitale tilstedeværelse. IKEA er nemlig i gang med at udforske mulighederne for at søsætte en online-platform, der ikke kun skal sælge virksomhedens egne møbler, men også varer fra konkurrenterne.

Det skriver Financial Times.

Ifølge topchefen for moderselskabet Inter IKEA Holding, Torbjörn Lööf, er selskabet lige nu i gang med at planlægge den første test for salg af produkter gennem en tredjeparts onlineportal efter samme model som Alibaba, Amazon og Zalando. Formålet er at skabe et mellemled mellem IKEAs egen hjemmeside og større online handelsmarkeder. Derfor har møbelgiganten også skævet til de større digitale markedspladser for at se, hvad der kan fungere for IKEA, skriver avisen.

»Jeg tror, at der er masser af muligheder på de dominerende, globale platforme. Jeg synes, at det er et spændende område at udforske,« siger han til Financial Times.

Torbjörn Lööf, adm. direktør for Inter IKEA Holding

»Vi er altid i gang med at udforske.«


Det digitale sats kommer oven i en række tiltag, som IKEA har foretaget gennem de seneste par år for at øge sin tilstedeværelse verden over. For eksempel har koncernen eksperimenteret med tanken om at bygge IKEA-byer med hoteller, kontorer, lejligheder og – naturligvis – IKEA-butikker samt en ordning, hvor virksomheden vil lease sine møbler.

Dermed vil salg via en større digital platform være en naturlig del af firmaets ekspansionsmuligheder, siger topchefen til Financial Times.

Selvom IKEA ifølge Torbjörn Lööf endnu ikke er i forhandlinger med andre konkurrerende forhandlere eller virksomheder, er koncernen rede til at være involveret i skabelsen af enhver form for hjemmeside eller service, der spænder over hele møbel- og salgsindustrien, skriver Financial Times. Ifølge avisen forventer topchefen at åbne for nye salgskanaler online inden for de næste fem til ti år. Og det vil kun være begyndelsen.

»Vi er altid i gang med at udforske.« siger Tørbjörn Lööf og understreger, at det både gælder tredjepartsplatformen som koncept, IKEAs muligheder for at sælge varer på andre platforme end sin egen hjemmeside samt de muligheder, som en fælles platform ville kunne åbne op for for møbelindustrien som helhed.