IKEA gør kæmpe sællert til vegetar

IKEA har sendt en vegetarudgave af sine ikoniske kødboller på verdensmarkedet. Møbelgiganten forsøger med sin nye »grøntsagsbolle« at få en bid af et hastigt voksende marked for vegetarretter.

IKEA er klar til at satse på en vegetarudgave af møbelkoncernens kæmpesucces, »köttbullar«. Med det nye tiltag forsøger IKEA at få fat i sin andel af et hurtigtvoksende marked for vegetarretter. Fold sammen
Læs mere
Foto: EMMANUEL DUNAND

IKEA hopper med på den grønne bølge og er klar til at servere en version af sine storsælgende »köttbullar« helt uden kød. Den svenske møbelgigant lancerer en ny fødevarekurs, der skal sætte fokus på sundere, mere nærende og bæredygtige fødevarer. Den plan indebærer blandt andet, at IKEA nu er klar til at servere grøntsagsboller for sine danske kunder som et alternativ til den kødfyldte storebror.

I Danmark er IKEA's restauranter meget populære. I regnskabsåret 2013/14 voksede møbelkædens restauranter med 9 pct., hvilket var et pænt stykke over den samlede omsætningsvækst på 4 pct.

Hos IKEA er man fuldt ud opmærksom på de traditionsrige kødbollers popularitet og fastholder med sit nye initiativ den tradtitionsrige kødrets position. Budskabet er derfor grundlæggende, at møbelgiganten blot vil give mulighed for, at kunderne kan få et sundere og bredere udvalg, når de skal stille deres sult. Det indebærer blandt andet, at der skal være et alternativ til dem, som ikke spiser kød.

Den nye grøntsagsbolle består blandt andet af ærter, kål, majs og gulerødder og servereres ikke som de traditionelle kødboller med kartoffelmos, men i stedet med hvedekerner, grillede tomater og spinat. Foruden den »grønne bolle« har IKEA også lanceret en kyllingekødbolle.

IKEA's fødevaredivision står for en stadig stigende del af den samlede omsætning hos den svenske møbelgigant. Mere end 600 mio. kunder spiser hos IKEA hvert år.