IKEA giver København trafikproblemer

IKEA vil placere et kæmpestort varehus midt i København, og flere biler i byen samt meget få p-pladser giver trafikale problemer, siger trafikforsker. Kommunen planlægger at bygge central bro om.

Foto: Nikolai Linares. Byggepladsen ved Dybbølsbro og Fisketorvet i København. Planen er at her skal der bygges en IKEA, men der bliver kun plads til halvt så mange parkeringspladser som i IKEA's andre butikker.
Læs mere
Fold sammen

Fredag morgen blev det klart, at hovedstaden snart får nem og kort vej til köttbullar og saml-selv møbler, når IKEA vil åbne nyt butikscenter midt i byen.

IKEA-butikken kommer til at ligge lige ved Dybbølsbro, og det er den svenske møbelgigants ønske, at dens nye medlem i familien skal være en by-IKEA, hvor kunderne cykler både til og fra. Men trafikforsker Per Homann Jespersen siger, at trafiksituationen og risikoen for problemer kommer til at afhænge meget af, om IKEA gør alvor af deres cykelfokus, og om kunderne også forstår den idé og lader bilen stå. IKEA i Gentofte havde sidste år 2,6 millioner kunder, og IKEA vurderer, at den nye butik vil tiltrække endnu flere.

»Parkeringspladser i indre by genererer trafik, og i omegnen af 10.000 besøgende om dagen er rigtig mange. Det kan give betydelige trafikproblemer omkring Dybbølsbro, hvis bilkunder ikke kan få en parkeringsplads ved butikscentret,« siger Per Homann Jespersen.

 

IKEA oplyser, at det planlægger cirka 500 parkeringspladser ved det nye center på Vesterbro. Det er under det halve af, hvad der er af pladser ved de andre IKEA-butikker. I Århus har IKEA 1200 parkeringspladser.

Han mener omvendt, at hvis IKEA lykkes med at markedsføre den nye butik som en cykel-IKEA, kan de trafikale problemer vise sig at være begrænsede. Det vil dog alt andet lige skabe mere trafik i København.

Borgmester tror på cyklerne

Københavns teknik- og miljøborgmester Morten Kabell ser udfordringer i, at så meget trafik skal fokuseres omkring et så centralt sted, men han håber, at IKEA vil tage et samfundsansvar og satse på at kombinere byggeriet med grønne områder og nem adgang for cyklister.

»Københavnerne vil hellere have grønne områder end parkeringspladser, og især på Vesterbro er der ikke mange grønne områder at komme efter,« siger Morten Kabell.

Med de kun 500 parkeringspladser er det tydeligt, at IKEA satser hårdt på, at folk tager s-toget eller ladcyklen til indkøbsturen. Borgmesteren tror på IKEAs plan om, at københavnerne lader bilen stå.

»Det er enormt interessant med en by-IKEA. At man laver en IKEA, som i høj grad bliver cykelorienteret, er også et udtryk for, at IKEA gerne vil være københavnsk, og det er et enormt spændende perspektiv,« siger borgmesteren.

Ifølge IKEAs optegninger af det nye varehus vil det få hovedindgang fra Dybbølsbro. Broen er i forvejen hårdt belastet, og når den nye IKEA åbner, vil den formentlig blive endnu travlere. Derfor er man nået til en erkendelse af, at den må bygges om, fortæller Morten Kabell.

»Vi bliver nødt til at kigge på, hvordan den er i stand til at håndtere de kommende trafikmængder og ikke mindst de mange cyklister, der vil komme. Det skal vi have fundet en løsning på,« siger borgmesteren.