IKEA belønner alle medarbejdere med bonus på helt op til 130 procent

Foto: NIELS AHLMANN OLESEN

Det bedste regnskab i IKEA Danmarks historie udløser bonus til hele medarbejderstaben. Det er nemlig, mener administrerende direktør Dennis Balslev, en fælles indsats i hele organisationen, der har skabt væksten på både top- og bundlinjen det seneste år.

»Det er et bevis på, at når vi trækker i samme retning, så kan vi komme langt. Der er en god stemning i organisationen, og medarbejderne arbejder godt i alle enheder,« siger Dennis Balslev, som har været administrerende direktør i IKEA Danmark siden 2013.

Medarbejderne kan se frem til bonus på helt op til 130 procent af en månedsløn, og det er over hele linjen, at der venter en ekstra julegave i form af bonus.

IKEA Danmarks omsætningsvækst på 6,4 procent kommer nemlig fra alle kædens led. Både de fem varehuse og kædens online-salgskanal har præsteret bedre end året før, og samlet solgte IKEAs danske ben møbler og ting til hjemmet for 3,95 milliarder kroner, hvilket er bedre end ledelsens forventninger.

»Vi mente, det var realistisk at nå en vækst på fire procent, men vi når 6,4. Det er vi tilfredse med,« siger Dennis Balslev og tilføjer, at væksten er opnået med »eksisterende units.«

Årets resultat steg fra 191,7 mio. kr. til 269,1 mio. kr.

IKEA Danmark har ansat 170 nye medarbejdere det seneste år, så kæden beskæftiger nu i alt 2.510 i Danmark, som nu altså alle kan se frem til en tidlig julegave.

Årets bonus er en del af IKEA Danmarks bonusprogram, One IKEA, som altså belønner medarbejderne, når bestemte mål opfyldes. For to år siden blev loyalitetsprogrammet Tack indført, hvilket sidste år medførte, at medarbejdere, der havde været ansat i IKEA i fem år, fik en økonomisk belønning i form af et engangsbeløb på pensionsopsparingen.

Selv om Dennis Balslev sætter pris på medarbejdernes præstationer, er han samtidig opmærksom på, at træerne ikke vokser ind i himlen – heller ikke når man hedder IKEA. Ifølge direktøren er selvtilfredshed den største trussel for kædens fremtid.

»Det kan godt være, vi har lavet et kanon år, og det skal vi også glæde os over i dag. Men i morgen skal vi se fremad igen, for vores konkurrenter sover ikke. Vi skal være på dupperne hele tiden,« siger Dennis Balslev.

I løbet af regnskabsåret besøgte 10,5 millioner kunder IKEAs Danmarks fem varehuse. Det er primært køkkener og ting til køkkenet. Næsten halvdelen af årets omsætningsvækst kommer fra køkkener og køkke­nudstyr.