IKEA: »Bæredygtighed skal ikke være en luksusvare«

Som hovedpartner på Launch Nordic går IKEA fuldt ind på at løfte bæredygtigheden i tekstilbranchen. »Vejen frem er at gøre bæredygtighed til allemandseje,« forklarer Håkan Nordkvist, bolighusets chef for bæredygtighed.

"Bæredygtighed skal ikke være en luksusvare," siger Håkan Nordkvist, IKEAs chef for bæredygtighed. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

§Håkan Nordkvist, hvorfor er IKEA partner på Launch Nordic?

»Ved at samarbejde med andre virksomheder på globalt plan hjælper vi hinanden med at afprøve og finde nye, innovative løsninger på de problemer, branchen står overfor. Launch Nordic er en oplagt mulighed for IKEA til at skabe afgørende forandringer i den måde, materialerne bliver lavet og behandlet på. Tiltaget vil fokusere på at skabe systematiske ændringer, og det vil gavne hele værdikæden i tekstilbranchen.«

§Hvordan skal bæredygtighed nogensinde vinde over profit?

»Bæredygtighed skal ikke være en luksusvare. Vi vil gøre det økonomisk overkommeligt for den brede befolkning, for vi ved, at selv om forbrugerne gerne vil leve mere bæredygtigt, er pengepungen ikke altid derefter. Derfor tager vi løbende små skridt i at gøre hele produktlinjen mere bæredygtig, samtidig med at vi har større projekter, der gør indhug i arbejdet.«

§Kan du give nogle eksempler på, hvad IKEA gør for at gøre bæredygtigheden mere folkelig?

»Vi har en målsætning om, at når vi når 2016, er alle lyspærer af LED. Da vi indførte LED-pærerne i 2012, stod det hurtigt klart, at bæredygtige produkter altid vil være attraktive, hvis kunderne kan se de åbenlyse besparelser på produktet fra dag ét. LED-pæren bruger 85 procent mindre strøm end en almindelig pære og har en levetid på omkring 20 år. I 2013 solgte vi 12,3 millioner LED-pærer på verdensplan, og salget har sparet vores kunder for strømbrug for en halv milliard danske kroner. Det er noget, de kan forstå. Siden har vi sat prisen yderligere 50 procent ned, hvilket har resulteret i en markant stigning i salget.

§Hvilke mål har IKEA for fremtiden?

»Vi vil fortsat arbejde på at sætte de bæredygtige produkter yderligere ned i pris. Henover de kommende år vil vi desuden arbejde på at tilbyde vores kunder nemme genbrugsløsninger, så vi kan genanvende forskellige IKEA-produkter som for eksempel madrasser, sofaer, og elpærer. Vi har allerede kørt en kampagne i Frankrig kaldet »Second Life for Furniture«, hvor kunderne havde mulighed for at aflevere madrasser og sofaer til genbrug. Initiativet var så succesfuldt, at 24 ud af 28 varehuse har valgt at beholde ordningen efter kampagnens udløb. Det giver mening fra et forretningssynspunkt, da råmaterialerne er dyre, og vi gerne vil tilbyde den ekstra service til vores kunder. Derudover arbejder vores designere hele tiden på at skabe multifunktionelle møbler fremadrettet. Et møbel, der kan tilpasses flere forskellige situationer, holder længere.«