Igen noget at fejre for Cult

Cult A/S, der leverer drikkevarer til de danske unges fester, har igen sorte tal på bundlinjen efter forrige års mareridtsregnskab.

Det er oplagt at finde danseskoene frem i Cult, som igen har pæne tal på bundlinjen. Foto: Nils Rosenvold Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Cult A/S har i over et årti med flabet og til tider kontroversiel markedsføring haft et solidt tag i festglade unge og været fast leverandør til de danske diskoteker.

Feststemningen var dog vanskelig at få øje på tilbage i 2011, hvor flere hændelser spændte ben for den danske producent af energidrik og alkoholprodukter. Det resulterede i et markant underskud på over 11 mio. kr., men nu er der igen skruet op for musikken, da Cult A/S har byttet de røde tal ud med et overskud på lige under seks mio. kr. i 2012 regnskabet.

»Vi har fået ryddet op og kan igen fokusere på udviklingen af vores forretning. Vi har solgt vores produkter til de priser, som de skal sælges til og øget salget sammenlignet med forrige år,« forklarer Lars Klausen, der er administrerende direktør i Cult A/S.

Det, der er blevet ryddet op i, og som Lars Klausen henviser til, er to hændelser. For det første er det en sag om underslæb i millionklassen, der er blevet begået af en medarbejder i virksomheden i løbet af 2011 og bidrog til forrige års negative regnskab. Men allerhårdest slog den såkaldte ciderafgift, der blev indført i august 2010 som led i de ekstra afgifter, som den forhenværende regering pålagde industrien.

Afgiften ramte salget af Cults største marked, da prisen på cider steg med 30 pct. ude i butikkerne. Det gik blandt andet hårdt ud over to nylanceringer, og når et produkt ikke sælger, kan det ses på lageret. Det tvang i begyndelsen af 2011 Cult til at sælge store partier cider til supermarkedskæder med tab.

Fokus på nye markeder

Med 2012 regnskabet har Cult ifølge Lars Klausen lagt de forrige års drilske tider bag sig, og kan nu se fremad.

På trods af, at cidermarkedet i Danmark er halveret siden 2010, er det stadig her, Cult satser hårdt. Det skyldes blandt andet, at mange af de mindre aktører på markedet er forsvundet, og dermed har Cult fået en større andel af markedet, som deles med de primære konkurrenter Carlsbergs Somersby og Royal Unibews Tempt samt svenske Rekorderlig.

Væksten for Cults cider skal dog fremadrettet hentes langt væk fra de danske grænser, hvor markedet for såkaldt »flavour cider«, som typisk er en mere sød cider end den traditionelle tørre cider, vokser markant.

Cult er måske bedst kendt for virksomhedens første produkt, der er energidrikken. Men ifølge Lars Klausen er det ciderne, der skal bane vejen til de store eksportmarkeder. Cult er ved at udvikle en eksportafdeling og har på nuværende tidspunkt lukket aftaler med en lang række samarbejdspartnere på nye markeder.

Satser på Down Under

»Vi har netop landet en aftale i Australien, som er et af de lande, vi tror rigtig meget på i forhold til vores cider. Der er en enorm vækst på det område, og det skal vi nu ind at have fat på. Vi er også på vej ind i både Hong Kong og Vietnam, hvor flere rapporter peger på et stort potentiale,« fortæller Lars Klausen.

Han peger på, at det er ciderne, som skal brande Cult i udlandet, da konkurrencen på energidrik er benhård. Det vurderes, at cidermarkedet er mere tilgængeligt, da der endnu ikke er så mange ciderproducenter, der henvender sig til det unge segment uden for Nordeuropa.

Det er dog stadig tanken, at Cults energidrik skal med ud på eksportmarkederne, men det er altså cideren, der skal gøre Cult-navnet kendt under de fjerne himmelstrøg.

Det ligger dog ikke Cult fjernt at skabe opmærksomhed. I tidens løb har Cult og ikke mindst stifteren Brian Sørensen måtte tage mange hug for sin i nogles øjne provokerende markedsføring. Blandt andet af nøgne pigebryster og opfordringer til kvinder om at downloade fotos af deres bryster på firmaets hjemmeside, så de besøgende kan stemme om, hvem der skal have en gratis brystforstørrende operation.