Ideer får nyt liv

Mathias Skar-Gislinge læser iværksætteri og entreprenørskab på CBS, fordi han mener, undervisningen er en central del af hans succes som iværksætter.

Mathias Skar-Gisling har masser af ideer og projekter, men fandt ud af, at han bedst kunne udnytte dem ved at kombinere dem med at studere på CBS, hvor han lærer noget om iværksætteri og det at drive forretning. Foto: Niels Ahlmann Olesen Fold sammen
Læs mere

Han bar rundt på en drøm om at blive iværksætter, og idéer var der nok af. 27-årige Mathias Skar-Gislinge har etableret flere opstartsvirksomheder, men han fandt ud af, det kræver noget viden om iværksætteri og det at drive forretning for at få succes.

Derfor læser han i dag en cand. merc. i »Strategic Market Creation,« som er en iværksætterlinje på Copenhagen Business School. Ved siden af studiet eksperimenterer han med sjove idéer til iværksætterprojekter.

»For mig er det på studiet, jeg lærer tingene, og med mine projekter jeg får lov til at få beskidte negle,« siger Mathias Skar-Gislinge.

Nogle af hans projekter har givet overskud, og nogle har givet underskud. Men der er ikke nogen af dem, der har fået Mathias Skar-Gislinge til at sætte alt til side for at satse fuldt ud på det. Endnu.

Inden han begyndte med at læse sin kandidat, havde den unge studerende søsat flere forskellige iværksættereventyr. Blandt andet etablerede han en virksomhed sammen med en kammerat, der producerede sweatshirts og T-shirts. Den virksomhed kørte han, mens han læste sin bachelor i entreprenørskab.

»Min produktionsvirksomhed var formentlig lukket lynhurtigt, hvis ikke jeg havde haft den viden, jeg har fået fra undervisningen,« siger han.

Mathias Skar-Gislinge lukkede virksomheden for nogle år siden, fordi han dengang ikke var klar til at investere det i projektet, det ville kræve, hvis virksomheden skulle klare sig i konkurrencen på markedet. I dag har han gang i nye og mere udfordrende projekter, og inspirationen kommer fra undervisningslokalet.

En lys ide

Da han skrev sit bachelorprojekt sammen med tre studerende fra Danmarks Tekniske Universitet (DTU), arbejdede han med en idé om at sikre lyskvaliteten i forbindelse med, at Københavns Kommune er i gang med at omlægge en stor del af gadebelysningen fra metalhalogenpærer til LED-pærer, som lever næsten 30 år længere, men som endnu ikke kan opretholde samme høje lysstyrke i hele sin levetid.

Mathias Skar-Gislinge fandt på et system, som gør det muligt for kommunerne at måle, hvor meget pæren lyser over eller under det ønskede niveau, så kommunerne ikke bruger for meget eller for lidt strøm, og så gadelamperne lever op til reglerne for ordentlig trafiksikkerhed på vejene.

I dag ejer DTU retten til idéen, og Mathias Skar-Gislinge har fået nye og større ambitioner. Det seneste projekt, han har arbejdet med, er et opvågningssystem til natlamper. Systemet gør det muligt at blive vækket langsomt og på en naturlig måde ved, at en pære langsomt lyser mere og mere, ligesom når solen står op om morgenen.

»Grunden til, at jeg er gået i gang med projektet, er, at jeg har fået enorm stor erfaring med lyskvalitet fra det tidligere projekt,« siger Mathias Skar-Gislinge.

Glad for skolebænken

Studiet har givet Mathias Skar-Gislinge mod på at udleve iværksætterdrømmen i fremtiden.

»Jeg har fået nogle redskaber, som gør, at jeg tror på, der vil være en større succesrate for mig, hvis jeg springer rigtigt ud som iværksætter. Det kræver en villighed til at satse, og det bliver jeg inspireret til at gøre gennem studiet,« siger han.

På skolebænken bliver han ofte præsenteret for iværksættere, der har haft succes med at etablere virksomheder.

Generelt er undervisningen guld værd, mener han. Noget af det vigtigste, Mathias Skar-Gislinge har lært, er at lave en forretningsplan til, hvordan man går fra at have en ide til at finde ud af, hvad man kan få ud af den, og hvor man skal passe på.

»Det hjælper til at blive klar over, hvilken del af idéen og produktet man skal fokusere på,« siger han.

Mathias Skar-Gislinge er aldrig stødt på iværksætterundervisning i folkeskolen eller i sin gymnasietid, men han tror, det ville have været med til at øge hans kreative egenskaber i en tidlig alder.