IC4-tog bliver leveret kort før deadline

Den italienske leverandør af de omdiskuterede tog når lige at levere langt det meste af varen, inden DSB får mulighed for at annullere ordren.

Nu er de stærkt forsinkede IC4-tog ved at være kommet til Danmark. Om de er køreklare, er en anden sag. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henning Bagger

82 af de 83 bestilte IC4-tog er i Danmark inden udgangen af september. Ligesom alle 23 IC2-togsæt vil være det. Det oplyser DSB i forbindelse med selskabets halvårsregnskab.

31. maj meddelte italienske AnsaldoBreda, at den danske bestilling - minus et IC4-togsæt - når at blive leveret kort inden DSBs annulleringsfrist, som er ved udgangen af september for IC4-togene og udgangen af oktober for IC2-togene.

23 IC4-tog og tre IC2-togsæt er allerede i drift i køreplanen, men det er uvist, hvornår de resterende bliver en del af køreplanen.

»Udvidelse af køreplanerne vil først ske, når konklusionen på Havarikommissionens endelige rapport om signalforbikørslen i november 2011 ved Marslev er på plads. Først da ved vi, om togene fremadrettet vil være omfattet af begrænsninger i løvfaldsperioden,« skriver DSB i en pressemeddelelse.

Det tog, der i 2011 kørte forbi et stopsignal i Marslev mellem Odense og Nyborg, er taget ud af drift og vil ikke komme tilbage på skinner, før Havarikommissionens rapport er færdig.

DSB har allerede modtaget 35 millioner kroner for det 83. IC4-tog, som altså ikke forventes at blive leveret til tiden.

DSB bestilte IC4-togene hos AnsaldoBreda i 2000.