IC Group vil overveje at sælge et af kernemærkerne

IC Group vil kigge nærmere på et af sine tre kernemærker, Peak Performance.

Arkivfoto. IC Group vil kigge nærmere på et af sine tre kernemærker, Peak Performance.  Fold sammen
Læs mere
Foto: Jens Nørgaard Larsen

Modeselskabet starter et såkaldt »strategisk review« af mærket med investeringsbanken Rothschild & Co. som rådgiver.

»Processen har blandt andet til formål at afdække om IC Group også fremadrettet - helt eller delvist - er den bedste ejer af Peak Performance,« skriver selskabet i en meddelelse torsdag morgen.

Peak Performance er på det seneste vokset til det største mærke i IC Groups portefølje, når man måler på omsætningen, og det præsterer også den bedste indtjeningsgrad med en driftsmargin på 9,8 pct. i 2016/17.

Mærket omsatte i regnskabsåret 2016/17 for 1035 mio. kr. og leverede et driftsoverskud (EBIT) på 101 mio. kr. Det svarede til 38 pct. af det samlede IC-salg og hele 81 pct. af driftsindtjeningen.

IC's bestyrelsesformand, Peter Thorsen, forklarer beslutningen med, at Peak Performances forbedrede resultater de senere år har modnet mærket til en ny fase.

»Den næste del af rejsen er en acceleration af den internationale strategi. Denne rejse findes der måske andre, som er bedre til at understøtte end IC Group, hvorfor bestyrelsen har besluttet sig for grundigt at undersøge denne mulighed,« udtaler Peter Thorsen i meddelelsen.

IC Groups andre kernemærker er Tiger of Sweden og By Malene Birger, mens Saint Tropez og Designers Remix regnes som »andre mærker« i IC-universet.