IC Group: Vi oplever fortsat modvind i retailmiljøet

IC Group er fortsat ramt af, at færre forbrugere slår vejen forbi butikkerne, men oplever til gengæld voldsom vækst i sin e-handel.

I maj var selskabet nødt til at nedjustere sine forventninger til årets samlede salg, hovedsageligt på grund af nedsat trafik i butikkerne. Fold sammen
Læs mere
Foto: JUSTIN TALLIS

Det fortæller administrerende direktør Mads Ryder til Ritzau Finans oven på IC Groups årsregnskab, der blev fremlagt torsdag morgen.

I maj var selskabet nødt til at nedjustere sine forventninger til årets samlede salg, hovedsageligt på grund af nedsat trafik i butikkerne.

»De justerede forventninger har vi mødt og lidt mere end det. Men de oprindelige forventninger har vi ikke mødt, og det er vi skuffede over,« siger han og fortsætter:

»På den anden side trækker vores "e-commerce" rigtig godt fra. De rigtige takter er der, men vi har ikke været i stand til at kapitalisere fuldt ud på det, vi var klar til, fordi der har været en afmatning i forbruget i Skandinavien.«

IC group, der forhandler tøjmærkerne Tiger of Sweden, By Malene Birger og Peak Performance, oplever særligt modvind i retailmiljøet i Skandinavien, hvor Norge og Finland er hårdest ramt ifølge direktøren.

For at bidrage til en vedvarende forbedring af koncernens bruttomargin har IC Group arbejdet på en række initiativer.

Koncernen kigger blandt andet på den måde, den køber ind til sine produkter, og på den måde den producerer sine produkter.

»Vi er ude at forhandle hårdere med vores leverandører for at få nogle bedre priser, og vi kigger også på, hvordan vi designer produkterne, og hvad der for forbrugeren skaber værdi,« forklarer han.

Bruttoresultatet for de fortsættende aktiviteter udgjorde 1513 mio. kr., og bruttomarginen blev dermed forbedret med 2,0 pct.-point til 56,8 pct. i regnskabsåret 2015/16.