IC Companys trækker i ekspansionsdragten

Niels Mikkelsen havde selvfølgelig helst været foruden finanskrisen.

Niels Mikkelsen har været direktør for IC Companys i ni måneder. Her besøger han nogle af sine favoritmærker i Indre by i København, bl.a. hos mærket Tiger of Sweden, hvor det er et jakkesæt, der tjekkes. Fold sammen
Læs mere
Foto: Peter Helles Eriksen
Som administrerende direktør for IC Companys – modevirksomheden der står bag brands som Inwear, Peak Performance og PartTwo – måtte han sammen med den øvrige detailbranche se forbrugerne pakke pengepungen langt væk og salgstallene rasle ned. På den anden side gjorde krisen hans liv lidt lettere.

»Det er måske ikke så velset at sige, men på mange måder har krisen hjulpet mig i mit personlige jobforløb, i og med at den har gjort det lettere for mig at implementere den strategi, vi allerede havde lagt. Der var i forvejen mange ting, der skulle laves om, men med krisen har medarbejderne nok været endnu mere lydhøre over for at skulle i en ny retning,« forklarer han.

Niels Mikkelsen tiltrådte som ny direktør for IC Companys sidste sommer, og opgaven var klar: øg salget og indtjeningen.

Knapt havde Mikkelsen sat sig til rette i direktørstolen, før den økonomiske krise slog til, og fra den ene dag til den anden ændrede hans hovedopgave sig. Nu lød målet i stedet på at stoppe det styrtdykkende salg og redde virksomheden helskindet gennem krisen, og forandringen var til at tage og føle på, fortæller han.»Man kan sige, vi i ledelsen var ansat til at forandre virksomheden, så vi var allerede i forandringsmode, men vi havde selvfølgelig ikke regnet med, at vi skulle sidde og lave worst case-scenarier. Detailhandlen blev hårdt ramt meget hurtigt, og det samme gjorde en række af vores mærker, så vi så nogle store potentielle faresignaler.«

Rationaliseringer
Med offentliggørelsen af halvårsregnskabet i februar, der bød på en nedgang i driftsresultatet på hele 33 procent, præsenterede Niels Mikkelsen derfor en større rationaliseringsplan. 140 medarbejdere blev afskediget, og omkostningerne skulle reduceres drastisk, lød det fra ledelsen.

Og noget tyder på, at planen virker. I maj kunne topchefen fremvise et tredje kvartalsregnskab, der var overraskende positivt og indeholdt en mindre opjustering af helårsforventningerne. Og det får Niels Mikkelsen til at se positivt på den tid, der venter efter krisen.

»Krisen tvang os til at få rebet alle sejlene og få tjekket alle vores processer igennem, og derfor tror jeg, vi kommer ud af krisen som en bedre virksomhed. Selvfølgelig er det ikke fantastiske resultater, vi kan lægge på bordet lige nu, men vi har fået clearet en lang række processer i virksomheden og kunne hurtigt se en masse forbedringsmuligheder, som vi har reageret på, og på den måde har det skærpet vores evner til at drive virksomhed,« forklarer han og erkender, at krisen nok var et tiltrængt wake-up-call for en virksomhed, der muligvis var blevet en anelse magelig.

Før kunne vi groft sagt tillade os at spilde lidt mere tid eller ressourcer og stadig komme ud med en pæn bruttoavance, men med krisen ophørte det, og vi blev nødt til at sætte os ned og sige, hvor kan vi gøre det her bedre.«

Ét af de steder, Niels Mikkelsen og co. fandt forbedringsmuligheder, er virksomhedens salgsside.

Før passede IC Companys kollektionsstruktur ikke med modesæsonerne ude i butikken. Så mens hylderne var fulde af nyt IC-tøj i januar, hvor salget er småt, var der langt mellem kollektionerne i foråret, hvor kunderne for alvor kommer ind i butikkerne,« forklarer Niels Mikkelsen.

»Og så skal virksomheden ellers vokse. Vi skal ekspandere, det er jeg slet ikke i tvivl om. Vi har mange mærker, og er til stede på mange forskellige markeder, så der er bestemt områder, hvor vi kan ekspandere og vokse,« siger han, men understreger, at det bliver ikke lige nu og her, at IC Companys skal ud og vinde markedsandele.

Det forhindrer krisen et stykke tid endnu, forklarer han.

»Vi sælger varer forud, og vi kan se på salget af efterårskollektionen, at det stadig går ned. Så i stedet bruger vi tiden på at gøre os klar, og på at skabe den bedst rustede organisation, så vi kan vokse, når muligheden er der. Ikke at krisen skal være en sovepude til ikke at vokse nu. Man kan altid stjæle markedsandele, krise eller ej, men vi må også erkende, at vi ikke kommer til at vokse i 2009 og 2010, og derfor bruger vi mange kræfter på de omstruktureringer, der skal styrke os, så vi kan rykke, når tiden er inde til det.«

Niels Mikkelsen om krisen
Nogle eksperter siger, den globale krise er ved at løje af, kan I mærke det?

Det er svært at sige, for vores egne butikker har egentlig ikke haft så stor tilbagegang, måske fem procent. Vi har været lidt forskånet i og med, at vi sælger tøj og ikke fladskærme, men vi har selvfølgelig kunnet mærke at konkurrencesituationen har været anderledes, der har jo været priskrig overalt, og det er der i og for sig stadig, så på det felt er der i hvert fald stadig panikstemning i markedet.

Hvornår tror du krisen er slut?

Det er svært at sige, men jeg tror, vi skal over i 2010, før vi kan tale om, at det er ovre.

Tror du, at vi får en hurtig eller langsom optur?

Helt ærligt, jeg har ingen anelse. Jeg tror, at vi ydmygt bliver nødt til at gøre vores arbejde og tilpasse os den situation, vi står i, og så får vi at se, hvad der sker.

Hvordan står Danmark, når krisen er slut?

Der har været meget snak om, hvor hurtigt virksomhederne har tilpasset sig de nye forhold, og jeg tror Danmark og danskere generelt har en fleksibel tankegang og er omstillingsparate – og det gør os konkurrencedygtige. Jeg kan se det på nogle af de andre markeder, hvor vi er tilstede, at det går langsommere, og processerne er tungere at sætte i gang. Der er vi mere fleksible herhjemme. Jeg tror, det hænger sammen med, at vi er et lille land, og derfor tænker, at vi er nødt til at være oppe i gear, hvis vi skal følge med.

Sommer med Niels Mikkelsen
Hvor skal du holde sommerferie?

Jeg skal til Spanien. Vi har for nylig bygget et sommerhus i Spanien, som jeg skal ned til med hele familien.

Hvor tit tjekker du mails i ferien?

Jeg er blevet bedre til ikke at gøre det så tit, men jeg gør det ind imellem. Jeg tror nu ikke, at jeg kommer til at gøre det så meget i år, for jeg har en direktionskollega, der er på arbejde, mens jeg holder ferie.

Er arbejdsmobilen tændt i ferien?

Den bliver tjekket, men den er ikke tændt. Før var den altid tændt, men det var nok, fordi jeg troede, at jeg var så dygtig, at de ikke kunne undvære mig.