IC Companys ser muligheder i Asien

De skandinaviske modemærker har gode chancer for at slå igennem i Asien, lyder det fra IC Companys’ nye topchef.

Foto: Mads Nissen. "Korea er det største marked for outdoor-beklædning i verden, så vi synes, at det er meget interessant,« siger Mads Ryder, der for kort tid siden forlod posten som topchef i Royal Copenhagen og i stedet satte sig i chefstolen hos IC Companys. Foto: Mads Nissen
Læs mere
Fold sammen

IC Companys’ tre dyreste mærker, By Malene Birger, Peak Performance og Tiger of Sweden, har det, der skal til for at slå igennem i Asien. Sådan lyder det fra IC Companys nye topchef, der for første gang fortæller offentligheden om, hvor på kloden virksomhedens mærker har en fremtid. Kvindemærket By Malene Birger er i dag i fuld gang med at åbne to butikker i Paris, og næste offensiv kommer efter al sandsynlighed til at foregå i Japan. Samtidig er outdoor-mærket Peak Performance på vej til Sydkorea.

»Vi har i Japan dialog omkring Malene Birger, og i Korea gælder det Peak Performance. Korea er det største marked for outdoor-beklædning i verden, så vi synes, at det er meget interessant,« siger Mads Ryder, der for kort tid siden forlod posten som topchef i Royal Copenhagen og i stedet satte sig i chefstolen hos IC Companys.

Det tredje af koncernens højest profilerede mærker Tiger of Sweden er ved at åbne en ny butik i London, men mærket har også potentiale til at slå igennem flere steder i Asien.

»Tiger of Sweden tilbyder en moderne måde at gå i habit på. Stilen tror jeg er interessant for flere asiatiske lande,« siger Mads Ryder.

Forskrækkelse i Kina

I første omgang vil IC Companys gå uden om Kina. Formentlig belært af gammel skade. Så sent som i 2009 måtte koncernen afblæse en offensiv grundet gabende tomme butikker, og koncernen lukkede i al hast 40 nye butikker på det kinesiske marked. Næste forsøg på at slå igennem i Asien bliver for lavere blus.

»Vi vil gå stille og roligt frem. Vi vil bruge god tid på at finde de rigtige samarbejdspartnere,« siger Mads Ryder.

Flere mærker solgt fra

De tre nævnte mærker har klaret sig godt i det seneste regnskabsår og bidraget positivt til omsætning og indtjening. Derfor er det også netop de tre mærker, som IC Companys vil investere mest i de kommende år.

IC Companys har haft vanskeligere ved at få god indtjening på mærker som Inwear, Matinique og Part Two, og for disse mærker handler det nu om at genvinde styrken i deres nordiske kernemarkeder. Endnu værre har mærkerne Cottonfield og Jackpot haft det. De blev efter faldende omsætning og negative driftsresultater solgt til Coop i foråret.