IC Companys rydder ud i garderoben

DK Company overtager fire mærker, blandt andet InWear, fra IC Companys. IC Companys får 50 millioner og lidt over 10 procent i aktier for mærkerne.

Direktør i IC Companys Mads Ryder har endnu engang solgt fra i sin butik. Denne gang er det blandt andet InWear, som DK Company har overtaget. Fold sammen
Læs mere
Foto: Søren Bidstrup
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Den danske modekoncern DK Company har indgået aftale om overtagelse af mærkerne InWear, Matinique, Part Two og Soaked in Luxury samt butikskonceptet Companys fra IC Companys A/S med virkning fra 1. juli 2014.

Med opkøbet bliver DK Company en af de førende aktører inden for mid-market-segmentet i Skandinavien med en omsætning på over 2,2 milliarder kroner.

IC Companys har fået 50 millioner kroner og 10 procent i aktier, som står til en kursværdi på 126 millioner kroner, for handlen. Alle IC Companys-medarbejdere der arbejder med de fire brands og i butikkerne, overgår til den nye ejer.

IC Companys solgte for nyligt Jackpot og Cottonfield til Coop, og med handlen har IC Companys igen ryddet ud, og sidder dermed tilbage med high-end-mærkerne Saint Tropez, Peak Performance, Designers Remix, Tiger of Sweden og By Malene Birger. 

»Vi er af den klare overbevisning, at IC Companys vil opnå bedre resultater med et skarpt fokus på at drive mode- og sportsbrands i premium-segmentet, som fremover vil udgøre kerneforretningen,« udtaler administrerende direktør i IC Companys, Mads Ryder, i en pressemeddelelse.

I forvejen sidder DK Company med mærker som Dranella, Fransa og Karen by Simonsen, og Jens Poulsen, der er administrerende direktør i DK Company, kalder dagens handel »strategisk,« eftersom IC Companys nu sender sine mid market brands til DK Company, mens de selv sidder tilbage med mærker i premium-segmentet.

»Der er rigtig mange synergier i det her, og det går ind og styrker os i det, vi kalder mid-segmentet, hvor vi køber hele gruppen af deres. De bliver så i den øvre del af mid-segmentet. På en helt speciel måde har vi en handel her, hvor der ikke er kannibalisme mod vores mærker. Det er rent add on,« siger Jens Poulsen og tilføjer, at det »på alle måder er en spændende handel.«

Han understreger, at der med 10 procent aktier i handlen er potentiale for, at DK Company kan vokse yderligere på europæisk niveau.

»Det betyder, at de også tror på, vi kan vækste og blive blandt de førende i Europa, som vores ambition er, inden for det, vi kalder mulit-brands, hvor man har flere aktiviteter,« siger Jens Poulsen og tilføjer, at DK Company sælger deres mærker i 28 lande.



DK Company har over 200 egne butikker plus de butikker, selskabet nu overtager fra IC Companys. Companys-kæden består af 33 Companys-butikker, der drives på franchisebasis og fire direkte ejede Companys-butikker. I går kunne DK Companys topchef præsentere et rekordregnskab med en omsætning på næsten 1,6 milliarder kroner og et EBIT på 99,7 millioner kroner. Med de tilkøbte aktiviteter forventer selskabet en omsætning i 2014 på op til 2 milliarder kroner.IC Companys blev dannet i 2001 gennem en fusion mellem Carli Gry International og InWear Group. I dag er IC Companys vokset til et børsnoteret selskab med en omsætning på over 3 milliarder kroner. Men mærkerne, der udgjorde fundamentet, er nu frasolgt.

Jens Poulsen betragter ikke IC Companys som en direkte konkurrent.

»I dagligdagen ser vi ikke hinanden som konkurrenter, men vi er tæt på at være lige store spillere og nummer to og tre i Danmark nu. Vi ser hinanden som kolleger mere end som konkurrenter,« siger han men afviser, at der er planlagt yderligere samarbejde mellem de to virksomheder.



»Vi passer vores forretning, de passer deres. Vi sætter fuldt fokus på det, vi har købt, så der er ikke noget - udover en aktiepost - som binder tingene sammen,« siger Jens Poulsen.