IBM: Vi beklager dybt

IT-giganten IBM siger nu offentligt undskyld til de danske virksomheder, der har været berørt af tirsdagens nedbrud i et datacenter. Men IBM vil ikke garantere, at fejlen ikke kan opstå igen.

Foto: Colourbox
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Den amerikanske IT-kæmpe IBM går nu helt udsædvanligt ud med en offentlig undskyldning til de kunder, der er berørt af nedbruddet hos IBM natten mellem tirsdag og onsdag. En teknisk enhed svigtede i et splitesekund, og derefter fejlede servere hos både Danske Bank, Carlsberg, Mærsk og PBS hvoraf sidstenævnte betød, at Dankort-systemet gik i sort to timer mellem natten og tirsdag. Tidligere torsdag fortalte Carlsberg, at de helt frem til torsdag formiddag arbejdede på højtryk for at få genetableret vitale IT-systemer i Polen og Balkan, der fortsat var sat ud af spillet halvandet døgn efter nedbruddet hos IBM.

"Ingen kan garantere en oppetid på 100 procent - det findes simpelthen ikke hos nogen. Men vi beklager dybt over for vores kunder, de gener, de måtte have haft på grund af problemerne" siger direktør i IBM med ansvar for outsourcing, Sven Kolstrup.

Han forklarer, at nedbruddet mellen tirsdag og onsdag langt fra var lige så omfattende som det nedbrud sidste år, der lagde store dele af dansk erhvervsliv ned i dagevis. De virksomheder, der var berørt af 2008-nedbrudet, blev dog også berørt denne gang - og tidligere på dagen udtalte Carlsberg en vis træthed over fejlene hos IBM, der denne gang betyder, at Balkan og Polen røg ud af Carlsbergs IT-landkort i halvandet døgn.

Siden sidste års katastrofale nedbrud har IBM investeret heftigt i sine datacentre, og sammenlagt med de normale, kontinuerlige investeringer er det nået op på et trecifret millionbeløb. Ifølge IBM foreløbige undersøgelser, var det da heller ikke en fejl i designet i sikkerhedssystemerne, men derimod teknik-fejl, der forårsagede tirsdagens nedbrud. Det alvorlige problem betød, var imidlertid i de mest kritiske timer, da en række virksomheder bruger de tidlige nattetimer til at spejle data til serverne i hostingcenteret. Og det er denne spejling, der efterfølgende har voldt problemer.

Systemerne har dog været kørende siden onsdag formiddag. Nu venter så det kontraktslige efterspil, hvor IBM kan ende med at måtte kompensere kunderne for dele af de omkostninger, de har haft i forbindelse med nedbruddet.