Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
"Ingen kan garantere en oppetid på 100 procent - det findes simpelthen ikke hos nogen. Men vi beklager dybt over for vores kunder, de gener, de måtte have haft på grund af problemerne" siger direktør i IBM med ansvar for outsourcing, Sven Kolstrup.
Han forklarer, at nedbruddet mellen tirsdag og onsdag langt fra var lige så omfattende som det nedbrud sidste år, der lagde store dele af dansk erhvervsliv ned i dagevis. De virksomheder, der var berørt af 2008-nedbrudet, blev dog også berørt denne gang - og tidligere på dagen udtalte Carlsberg en vis træthed over fejlene hos IBM, der denne gang betyder, at Balkan og Polen røg ud af Carlsbergs IT-landkort i halvandet døgn.
Siden sidste års katastrofale nedbrud har IBM investeret heftigt i sine datacentre, og sammenlagt med de normale, kontinuerlige investeringer er det nået op på et trecifret millionbeløb. Ifølge IBM foreløbige undersøgelser, var det da heller ikke en fejl i designet i sikkerhedssystemerne, men derimod teknik-fejl, der forårsagede tirsdagens nedbrud. Det alvorlige problem betød, var imidlertid i de mest kritiske timer, da en række virksomheder bruger de tidlige nattetimer til at spejle data til serverne i hostingcenteret. Og det er denne spejling, der efterfølgende har voldt problemer.
Systemerne har dog været kørende siden onsdag formiddag. Nu venter så det kontraktslige efterspil, hvor IBM kan ende med at måtte kompensere kunderne for dele af de omkostninger, de har haft i forbindelse med nedbruddet.