IBM kræver slips på ansatte i cyberspace

Som den formentlig første store virksomhed i verden har computergiganten IBM udsendt instrukser til sine medarbejdere om at klæde sig nobelt på, når de repræsenterer virksomheden i virtuelle verdener som Second Life.

I retningslinjerne indskærper IBM over for sine medarbejdere, at de skal klæde sig pænt på og huske slipset, når de på virksomhedens vegne agerer i Second Life, hvor IBM i maj i år åbnede sin første virtuelle salgsafdeling, skriver Politiken.

Selv om det umiddelbart lyder absurd, at IBM nu også vil diktere, hvordan medarbejderne fremtræder i et computerskabt univers, er der mening med galskaben. IBM forventer, at Second Life og andre virtuelle digitale verdener vil blive betydelige salgssteder om få år og vil sikre sig, at kunderne ikke behandles anderledes end i den virkelige verden. Lidt ud fra devisen: Hvad du gør i cyberspace, risikerer at falde tilbage på dig i den virkelige verden.

Marie-Louise Arnfast, pressechef i IBM Danmark A/S, understreger, at der er tale om retningslinjer - ikke regler - og at de er rettet mod kolleger, der engagerer sig i de virtuelle verdener - »hvilket vi i øvrigt opfordrer vores medarbejdere til at gøre«, som Marie-Louise Arnfast tilføjer over for Politiken.

Retningslinjerne lægger op til, at medarbejdere skal optræde 'passende' - og tydeligt skal signalere, hvis de optræder i Second Life som privatpersoner.

Second Life - Det Andet Liv - er den mest populære af en række virtuelle verdener, man kan få adgang til via internettet, og er én stor blanding af tant og fjas, dating og forretning - tilsat en ikke ubetydelig grad af lyssky aktiviteter, herunder ulovlig gambling og upassende seksuel adfærd. Selv om Second Life forsøger at opretholde en streng selvjustits, er der stadig masser af faldgruber tilbage, og det er netop i det lys, IBMs retningslinjer skal ses.

Ifølge Associated Press er flere andre store koncerner, herunder Intel, i gang med at udarbejde tilsvarende guidelines.

Spørgsmålet er så bare, hvor stor effekten bliver, skriver Politiken. Ifølge internetnyhedstjenesten Comon.dk har IBMs egen 'teknologi-evangelist' Ian Hughes valgt at ignorere de nye regler. Ifølge Comon.dk optræder han som en truende robot med dreadlocks og navnet e-predator Potato - i lodret modstrid med IBMs nye linje, der internt illustreres med et billede af et mødested i Second Life, hvor alle IBM-avatarer er klædt i jakkesæt og slips.

Kilde: Politiken