I Tyskland rykker Nespresso-kapslerne ud i supermarkederne - men i Danmark bliver de, hvor de er

Konkurrencen er hård for de populære Nespresso-kapsler, der nu rykker ud af flagskibsbutikkerne i Tyskland. I Danmark har man dog ikke planer om at gøre det samme.

Nespresso begynder i Tyskland at sælge sine kapsler i supermarkeder også, men sådanne planer er der ikke i Danmark. Fold sammen
Læs mere
Foto: Pierre Albouy

Nespresso kender de fleste. Kaffen i de små kapsler, som brygges i den tilhørende Nespresso-maskine, og som George Clooney på TV har indtaget i alt fra lufthavne til luksuriøse resorts. Lidt mere ukendte er mærker som Café René, Gestus, Gimoka, men i flere år har man kunnet få disse tredjepartskapsler til den populære Nespresso-maskine, og som regel til færre penge.

Disse nye kapsler kæmper Nespresso hårdt med flere steder i Europa: I Frankrig for eksempel er Nespressos andel i af markedet faldet fra omkring 50 pct. i 2007 til omkring 30 pct. i 2016 ifølge Euromonitor. Nespresso har indtil videre været så eksklusivt, at man kun har kunnet købe kapslerne online eller i en specialindrettet Nespresso-butik, men i Tyskland åbner man nu op for at sælge sin kapsler bredere - præcis som de billige konkurrenter allerede bliver.

Nyhedsbureauet Bloomberg skriver, at de tyske forretningskæder Saturn, MediaMarkt og Galeria Kaufhof skal installerede såkaldt »N-points« i deres butikker, som vil fungere som en slags butik-i-butikken, hvor kunder kan købe Nespressokapsler.

»Sådan et projekt skal man se positivt på, for den er en måde, hvorpå Nespresso kan finde nye kunder,« siger analytikeren Jean-Philippe Bertschy fra Bank Vontobel AG, der estimerer, at Nespresso hvert år sælger kaffe for 33,7 mia. kr.

I Danmark hører Nespresso under Nestlé Norge, og i et nyt regnskab skriver koncernen også, at Nespresso »havde et udfordrende år  i 2016 meget øget konkurrence.«

Der er dog ingen planer om at rykke de populære kapsler ud i supermarkederne, fortæller Marketing Director Gitte Sarlvit fra Nespresso Danmark, der også fortæller, at Nespressos position i Danmark er ganske stabil.

»Grundlæggende kan man nok sige, at de kompatible kapsler er et udtryk for, at vi er i et marked, som vokser. Der er forskellige forbrugere og forskellige behov, og jeg kan sige så meget, at segmentet stadig er i en positiv udvikling, og at vores position er ganske stabil og positiv,« siger hun.