I sikkerhedens tjeneste

Mig og min varebil. FDMs motorredaktør er frygtet af danske bilimportører for sin utrættelige indsats for at sikre, at importørerne ikke slår plat på sikkerhedsresultaterne fra Euro NCAP, som FDM er en del af. Privat kører Leif Nielsen Citroën Picasso.

Han taler uafbrudt og er fræk som en slagterhund. Men takket være sin store viden er han respekteret overalt i den danske trafikdebat, og jævnligt stiller han op på landsdækkende TV som sikkerheds-ekspert, for journalisterne ved, at han altid er god for et rapt citat, der bliver hængende længe efter historien er taget af dagsordenen

Officielt har Leif Nielsen titel af motorredaktør hos bilisternes organisation, FDM, og det arbejde bringer ham rundt i alle dele af Danmark.

Gennem de seneste 10 år har den 66-årige redaktør brugt meget af sin energi på det fælleseuropæiske sikkerhedssamarbejde, Euro NCAP, hvor han er FDMs repræsentant og tidligere i et tilsvarende arbejde i bilistorganisationernes regi.

Selv om ''gnavne-Nielsen'', som han ofte bliver kaldt, selv sidder med ved bordet i Euro NCAP afholder det ham ikke for at kritisere sikkerhedsorganisationen.

Senest har han således været med til at skabe rav i toppen af den magtfulde organisation.

Takket være både en svensk og en dansk TV-udsendelse der gik tæt på Euro NCAPs til tider lidt for flinke holdning over for bilfabrikkerne.

Hvad bruger du mest din bil til? Udelukkende som arbejdsbil, den smule privatkørsel jeg har foregår i min kones Berlingo

Hvor ofte skifter du bil? Så sjældent som muligt. Den forrige, en Citroën BX 1.9 D van, holdt 16 år

Hvorfor valgte du en Citroën Picasso? Jeg fik faktisk øje på den via din kollega Teiners test i ErhvervsBladet. Han var den første, der havde fået øje på denne helt nye, ret specielle og veludstyrede van med det ægte automatgear. Og mirakuløst havde forhandleren i Svendborg en demobil, han gerne ville sælge benzinbiler på gule plader, og med automatgear, er ikke det mest efterspurgte

Hvilke egenskaber er vigtigst for dig?

Pris, komfort, gode køreegenskaber, automtgear, naturligvis god sikkerhed. Desværre kan personbiludgavens Euro NCAP resultat ikke uden videre overføres til varebiludgaven, men den har gardinairbag, som er et vigtigt sikkerhedsudstyr. Den aktive sikkerhed er mindst lige så vigtig, så hos mig er ESP et krav. Alene ESP-lampen er guld værd. Den fortæller, at nu skal du vist til at passe på, gamle dreng! Og bilen, den skal købes hos og serviceres hos en forhandler jeg har tillid til, det er den bedste baggrund for et godt bilejerskab.



Hvad er det bedste ved din nuværende bil?

Den har indtil nu opfyldt alle de krav og ønsker, jeg har til min bil, og har ved cirka 60.000 km kørsel over tre år kun kostet 7.500 plus moms i vedligeholdelse inklusive et 40.000 km eftersyn. Den bliver også kørt pænt, står i garage og kører kun længere ture.



Hvad er det dårligste ved din nuværende bil?

Udsynet skråt fremad er irriterende dårligt.



Hvad er den bedste bil, du har ejet?

Teknisk set den nuværende følelsesmæssigt en Chevrolet Corvair Monza cabriolet 1962, hvid med rødt læderindtræk, 6 cyl. hækmotor. Det var bilen, som via bogen "Unsafe at any speed" åbnede forbrugernes øjne for en samvittighedsløs bilindustri og satte fokus på sikkerheden.



Hvilken bil er din drømmebil?

Corvair' en opfyldte min ungdomsdrøm. Derefter har biler mest interesserer mig som brugsgenstand jeg vil i dag hellere nyde synet af mine gamle Ferguson-traktorer.



Har du fået mange bøder?

To små fartbøder: I 1968 og i 1999 og to parkeringsbøder á 40 kr. har der været flere, har jeg fortrængt det.



Hvilken unode i trafikken er den værste?

Aggressiv kørsel.



Navn: Leif Nielsen




Stilling: Motorredaktør



Bopæl: "Kohavegaard", Vejstrup, Fyn


Tidligere biler: Fik første bil i 1958: Adler Trumpf Junior 1939 (1958-60), Vauxhall Victor de Luxe (1960-63), Ford Taunus 17 M TS (1963-65) Chevrolet Corvair Monza cabrio 1962 (1965-67), Volvo Amazon aut. 121 1966 (1967-72), VW 411 van aut. (1972-77), Peugeot 504 van aut. (1977-86), Citroën BX van RD 19 (1986-2003)



Nuværende bil: Citroën Xsara Picasso 2.0 aut. van 2003



Åligt kørselsbehov: 20.000 km