I dag optrappes bilkrigen for alvor: 300 elbiler slippes løs i København

Et nyt lejekoncept med elbiler undernavnet GreenMobility bliver i dag tilgængeligt for folk i hovedstaden. Firmaet kører med lavere priser end mægtige Arriva, der til gengæld har et par esser i ærmerne, når det kommer til parkering.

Mandag - GreenMobility
Foto: PR-foto/GreenMobility. Et nyt lejekoncept med elbiler undernavnet GreenMobility bliver mandag tilgængeligt for folk i hovedstaden. Firmaet kører med lavere priser end mægtige Arriva, der til gengæld har et par esser i ærmerne, når det kommer til parkering.
Læs mere
Fold sammen

Der er rift om folk i hovedstaden, der har brug for en bil, men ikke agter at eje en.

Sidste år sendte Arriva godt 400 DriveNow bybiler på gaden, og i dag har endnu en biludlejer så fået debut.

Det er selskabet GreenMobility, der har sendt 300 biler på gaden i København og Frederiksberg. I alt har firmaet købt 450 biler af mærket Renault Zoe.

Brugerne opretter sig hos firmaet - det er gratis. Derefter betaler man 3,50 kroner per minut i den tid, man bruger bilen. Således koster en tur på 20 minutter fra Emdrup til Indre By 70 kroner. Skulle man få lyst til at tage bybilen med ud af Frederiksberg og København, så kan det også lade sig gøre, der er nemlig fastsat en maksimal pris per dag på 450 kroner.

»Det skal være nemt og billigt – både for dem, der kun ønsker en kort tur rundt i København, og for dem, der ønsker en heldagstur ud af byen - uden at brugeren behøver at eje sin egen bil. Vi mener, at der mangler en spiller på markedet, som imødekommer begge kørselsbehov.« siger Rasmus Brandt Pedersen, administrerende direktør i GreenMobility A/S.

I forvejen har DriveNow, der er ejet af transportgiganten Arriva 400 biler af mærket BMW i3 på gaden. Her er minutprisen på 4,00 kroner, plus at det koster en sum penge at oprette sig startende fra 89 kroner (inkluderer 30 minuters kørsel).

Alligevel kan Arriva dog bryste sig af at kunne tilbyde flere offentlige parkeringspladser end GreenMobility. Hos den nye spiller på markedet kan man nemlig ikke stille bilen og afslutte turen på de tidsbegrænsede parkeringspladser i København og Frederiksberg, hvor der kun er tilladt at parkere i én time. Hos Arriva er det en mulighed, når begrænsningen er over én time, fremgår det af selskabets hjemmeside.

Rasmus Brandt Pedersen afviser dog, at det skulle få nogen nævneværdig betydning for GreenMobility. Han påpeger, at der ganske få af de tidsbegrænsede parkeringspladser.

»Stort set hele Frederiksberg har to timers gratis parkering, og der må man gerne afslutte sin tur. Der er så nogen få steder, hvor det ikke kan ske. Det skyldes, at vi ikke kan være sikre på, at bilen er væk indenfor tidsbegrænsningen, og derfor vil vi ende med at skulle betale en p-bøde, og det er der ingen forretning i,« siger han.

Til gengæld har firmaet en lang række såkaldte hotspots i blandt andet p-huse, hvor man kan smide bilen, når man er færdig. Det gælder blandt andre centrale placeringer i midtbyen som Magasin og Hotel Marriott.

Indtil videre vil Rasmus Brandt Pedersen ikke løfte sløret for virksomhedens mål. I GreenMobility kan man dog med en vis glæde læse, at det er lykkedes for DriveNow under Arriva at få 30.000 medlemmer i løbet af et år.

Generelt er branchen for billeje i vækst, som Berlingske Business beskrev i sidste måned. Udover DriveNow og GreenMobility findes, der delebilsforeningen LetsGo og platformen GoMore, lige som også Hertz har lanceret en løsning for delebiler. Det er ikke alle spillere, der har klaret det i hovedstaden. I januar valgte Mercedes-konceptet Car2go at kaste bilnøglerne i havnebassinet og droppe København, hvor man havde sendt 200 Smart-biler på gaden.